Mediator kan risico worden bij onteigening

Als onderdeel van de ontwikkeling van bedrijventerrein De Brem heeft de raad enkele jaren geleden al besloten dat de ontsluiting van dit nieuwe bedrijventerrein niet via de Karrevenseweg maar via bedrijventerrein De Grens moet gaan lopen. Voor deze ontsluiting is een stuk grond nodig dat nu in eigendom is van de firma Noy Logistics. Na een lange onderhandelingsprocedure is men er tot nu toe helaas nog niet uitgekomen met de eigenaar en daarom lag er tijdens de raadsvergadering van 19 september 2016 een voorstel tot onteigening van de benodigde grond ter besluitvorming voor. Een belangrijk en moeilijk onderwerp, vandaar dat wij ons standpunt graag toelichten.

De ontwikkeling van bedrijventerrein De Brem heeft jarenlang op zich laten wachten maar in 2015 heeft de raad uiteindelijk besloten de grond te verkopen aan projectontwikkelaar Maesen. Dat had vrijwel meteen tot gevolg dat er nieuwe arbeidsplaatsen in onze gemeente zijn ontstaan door komst van Arvato op De Brem. Daar zijn we erg blij mee natuurlijk! Tot op heden moet echter al het vrachtverkeer over de te smalle Karrevenseweg, een straat die tevens als ontsluiting dient van vakantiepark Center Parcs. Deze Karrevenseweg is ongechikt voor deze extra verkeersafwikkeling en hierdoor ontstaan dan ook regelmatig gevaarlijke situaties tussen auto's en vrachtwagens. Om dit verkeer beter van elkaar te scheiden is van begin af aan afgesproken dat deze route slechts tijdelijk zou worden gebruikt.

De gewenste oplossing moet dus verlopen over het terrein van bedrijf Noy Logistics. Echter de eigenaar, de projectontwikkelaar en de gemeente konden niet tot een akkoord komen over een verkoop van het perceel. De tijdelijke situatie op de Karrevenseweg werd inmiddels onhoudbaar en dus moest er iets gebeuren. De consequentie daarvan is nu dat de gemeenteraad unaniem heeft besloten om bij de Kroon een verzoek tot onteigening in te dienen. Een heel zwaar instrument dat je als gemeente raad enkel inzet als het echt niet anders kan en je alles geprobeerd hebt om de samen op te lossen. De VVD heeft er vertrouwen in de gemeente er alle moeite in heeft gestoken om tot een compromis te komen. Dat bleek ook uit het advies van de advocaat die de gemeente hiervoor in heeft geschakeld.

Vandaar dat wij het meer dan vreemd vinden dat alle 5 overige raadsfracties naast onteigening ook hebben besloten een mediation traject op te starten. Iets dat zowel door het College van burgemeester en wethouders alsook door de advocaat werd gezien als groot risico in de onteigeningsprocedure. Samenloop van onteigening en mediation is zeer ongebruikelijk. Een onteigeningsprocedure en mediation moet je volgens de VVD dan ook niet gaan vermengen, dat brengt ons inziens te grote risico’s met zich mee. Bovendien heeft het College toegezegd in overleg te blijven met de huidige eigenaar om mogelijk alsnog tot een akkoord te komen. Daarbij zal eventueel een proces begeleider worden ingezet. De tijd zal het leren….