Scholieren samen met VVD op bezoek in Den Haag

Onder de politieke leiding van onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn vond in april vond weer de jaarlijkse week Jongeren en Politiek (JoPo) van het Elzendaal Gennep plaats. Dit jaar kenmerkte zich door een geweldig hardwerkende en leuke groep! Zoals gebruikelijk werd toen de week afgerond met een bezoek van een Tweede Kamerlid, dit keer onze Nijmeegse volksvertegenwoordiger in Den Haag: Hayke Veldman. Aan het eind van zijn bezoek nodigde Hayke de voltallige JoPo-groep uit om de Tweede Kamer en de VVD-fractie te bezoeken.

Op 1 december was het zover. Om 09.00 uur vertrok de bus naar Den Haag met in totaal 32 mensen. Om 11.30 uur kwamen we aan bij de beveiliging van de Tweede Kamer. Nadat er wat passers en scharen en een heel klein zakmesje van onze fractievoorzitter tijdelijk ingeleverd moesten worden, mochten we naar binnen. Daar wachtte ons een werkelijk heerlijke 3-gangen lunch in het Tweede Kamerrestaurant. Ons VVD Tweede Kamerlid Karin Straus uit Roermond kwam ook nog even gezellig voorbij. 5 jaar geleden was zij onze VIP die JoPo op vrijdag kwam bezoeken en ze vond het erg leuk ons vanuit het verre Limburg allemaal even te treffen in de Haagse omgeving.

Na de lunch kregen we een rondleiding door de Tweede Kamer in 2 groepen. Het was geweldig, zeker in de mooie oude bibliotheek waar de ‘handelingen’ inmiddels opgeborgen staan. Daarna verzamelden we in de grote fractiekamer alwaar onze 42 Kamerleden wekelijks overleg voeren. Hayke Veldman vertelde hoe dat in zijn werk gaat en nadat enkelen de microfoons hadden uitgeprobeerd, beantwoordde Hayke vragen van de leerlingen. Ook dat deel van de dag was hartstikke leuk en spontaan. Na dit gesprek was het officiële programma afgerond en konden de leerlingen nog even een klein uurtje op eigen gelegenheid door de stad… en de begeleiding natuurlijk ook!

Rond 18.00 uur kwam de bus weer aan in het Gennepse, nadat de chauffeur eerst heel lief 2 leerlingen even had afgezet bij de officiële bushalte zodat zij nog net de bus richting Bergen/Well konden halen. Het was een prima dag met veel gezelligheid en informatie. Ook in 2016 was JoPo zeker weer de moeite waard.

Persoonlijke noot: na 5 jaar politiek de kar te hebben getrokken voor JoPo en vele prachtige momenten met de leerlingen en leraren van het Elzendaal College vind ik het welletjes geweest en heb ik aangegeven per 2017 te willen stoppen met het trekken van deze kar. Ik hoop van ganser harte dat er zich een opvolger aandient zodat dit geweldige project voor onze jongeren ook in de toekomst doorgang vindt!

Janine van Hulsteijn