App voor Duits-Nederlandse arbeidsmarkt!

Het werken over de grens in Duitsland of Nederland moet makkelijker worden en de kansen op de arbeidsmarkten vergroten? Dat is de ambitie van VVD Limburg en FDP Niederrhein, die hiervoor samen met minister Henk Kamp van Economische Zaken afgelopen maandag een nieuwe app gelanceerd hebben.

De tweetalige GrenzJobs-app, ontworpen door studenten van Avans Hogeschool, bevat onder meer een actueel overzicht van vacatures en tips voor het solliciteren in beide landen. Daarnaast beidt de app informatie over allerlei financiële aspecten van het werken in het buitenland, zoals de gevolgen voor huurtoeslag, kinderbijslag, vergunningen, verzekeringen, inkomstenbelasting en – belangrijk voor veel Nederlanders – de hypotheekrenteaftrek.

Volgens VVD-fractievoorzitter Joost van den Akker moet de grens niet als hindernis maar als kans worden gezien. “We moeten in Limburg geen grenzen sluiten, maar grenzen slechten.” De app is een creatieve mogelijkheid om de arbeidsmarkt voor elkaars inwoners toegankelijker te maken. Door het wegnemen van grensbarrières zijn voor Limburg en de Duitse en Belgische grensregio’s honderdduizenden beschikbare banen binnen handbereik, aldus Van den Akker.

De app is te downloaden in de Appstore (iOS) en Playstore (Android).