Verkeersoverlast oplossen in Milsbeek: doen!

Gisteravond, dinsdag 21 maart 2017 – nota bene exact één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 – waren alle politieke partijen op uitnodiging van actiegroep Geen Zand Erover in Milsbeek vanwege de lokale verkeersproblematiek. Ruim 40 jaar speelt de problematiek al rondom de afvoerroutes van de zandwinning en hebben bewoners uit de kern Milsbeek, maar ook uit Ottersum en Ven-Zelderheide last van de vrachtauto’s. In al die 40 jaar is er tot op heden geen enkele constructieve oplossing gerealiseerd.

Na het besluit van de gemeenteraad tot het aanleggen van een rondweg (feitelijk een ontsluiting van 500m weg) in 2013 werd dit dossier door D66 in 2014 opnieuw op tafel gelegd tijdens de coalitieonderhandelingen. Voor de VVD destijds reden om uit de onderhandelingen te stappen. Wij staan voor realisatie van een alternatieve afvoerroute en houden onze rug recht! Door de nieuwe coalitie (SP-D66-Kern) werd vervolgens – door tegen het ontwerpbestemmingsplan te stemmen – besloten om de rondweg helemaal niet aan te leggen. Uit het ontbreken van enige inhoudelijke argumentatie kunnen we niet anders dan de conclusie trekken dat dat enkel vanwege politieke onwil is.

Gisterenavond was het voor de eerste keer, na alle raadsbesluiten en rechterlijke uitspraken, dat alle politieke partijen gezamenlijk aanwezig waren om met de inwoners van Milsbeek weer over dit dossier te spreken. Er werd daarbij de ruimte geboden om het standpunt van de partijen kort toe te lichten en vragen te beantwoorden. Samen met oppositiegenoten CDA en PvdA maakte onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn hier graag gebruik van. Wij zijn altijd bereid, voor zover mogelijk uitleg te geven over de keuzes die wij in de raadzaal maken. Dat hoort gewoonweg bij de rol die je als volksvertegenwoordiger hebt. Om dit te weten heb je echt geen jarenlange politieke ervaring nodig. Dat is gewoon, heel normaal, je taak!