Boeiend inkijkje in het werk van ESP

“Vroeger ging je naar de strièker, tegenwoordig naar ESP….”, aldus Erwin Jansen tijdens het bezoek van onze fractie aan ESP Centrum in Gennep. Afgelopen vrijdag waren 11 VVD’ers waaronder onze wethouder Janine van Hulsteijn en fractievoorzitter Holger Rodoe te gast bij deze regionale ondernemer op gebied van gezondheid en sportfysiotherapie. Een interessant bezoek waarbij veelvuldig over zorg en welzijn in de gemeente Gennep werd gesproken en wat ook een inkijkje gaf aan hoe het gemeentelijk beleid in de praktijk uitpakt.

Samen met Harald Bant staat Erwin aan de wieg van het ESP Centrum, een praktijk waar je terecht kunt voor onder andere (sport)fysiotherapie, medische fitness en zeker ook re-integratie. Onze fractie werd ontvangen door Erwin, Harald en bedrijfsleider Henk Schaap, waarna we uitgelegd kregen hoe fysiotherapie in de loop der jaren veranderd is en blijft vernieuwen met de tijd. Mensen worden ouder, de vraag naar zorg verandert en dus moet ook het zorgaanbod zich aanpassen aan de behoefte. ESP is letterlijk constant in beweging om voorop te lopen in de producten die ze aanbieden. “Voorkomen is beter dan genezen” staat daarbij hoog op het wensenlijstje. Want kosten besparen is effectiever, als je fysieke of mentale problemen voor kunt zijn, in plaats van die achteraf te moeten herstellen.

Om op alle gebieden de juiste zorg te kunnen verlenen, wordt met veel instanties multidisciplinair samengewerkt. Met ziekenhuizen, Osmose, de gemeente Gennep en zelfs de Budoschool. ESP staat mede daardoor bekend als vooruitstrevend, reden voor veel fysiotherapeuten om zich te laten bijscholen in Gennep. En zelfs in het buitenland, in Kenya is ESP actief met een project, om lokaal fysiotherapeuten op te leiden.

Eerst gevestigd op de Maasweg, nu al zo’n 5 jaar aan de Langeweg, en alweer groeit ESP uit zijn jasje. Vijf dagen en avonden per week wordt met 22 man personeel enthousiast gewerkt. De agenda is vol, zodat nu al weer moet worden uitgekeken naar uitbreiding, bijvoorbeeld in de vorm van een of meer dependances.

Een boeiend bezoek met veel nieuwe informatie. Erwin, Harald en Henk, bedankt voor de ontvangst, de enthousiaste uitleg en de gezellige sfeer tijdens het VVD Gennep werkbezoek!