E-Fiber kan starten met aanleg glasvezel

Het is al vaak gezegd, maar zo is het wel: met de aanleg van het glasvezelnetwerk zetten we een belangrijke stap voorwaarts, zijn we digitaal aangekomen in de 21e eeuw en krijgen we dus een toekomstbestendige internetverbinding voor inwoners en ondernemers. Dat werd gisteren definitief tijdens het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Gennep en E-Fiber.

Onze wethouder Janine van Hulsteijn was in Ven-Zelderheide aanwezig om daar het contract namens de gemeente te tekenen. En deze locatie was niet voor niets gekozen: tijdens de glasvezelcampagne bleek vooral in de dorpen het animo enorm groot te zijn. Logisch, omdat daar nog flink winst te behalen valt qua internetverbinding.

Ons raadslid Bram Nijst is zeer tevreden met het nieuws: “De wervingscampagne zag volle zalen in Ven-Zelderheide, Ottersum, Milsbeek en Heijen. Dat resulteerde in veel inschrijvingen vanuit de dorpen. Dat er in Gennep minder mensen inschreven is te begrijpen, omdat daar al een betere verbinding ligt. Maar ik ben blij dat we daarmee weer een stap zetten voor meer leefbaarheid in onze dorpen. En dat we daarnaast ook nog financieel een meevaller hebben als gemeente. Immers, de raad heeft in 2017 zo’n €250.000,- ter beschikking gesteld voor de vraagbundelingscampagne. Bij voldoende aansluitingen zouden we dit geld terugkrijgen. Dit is nu dus het geval.”

Ook Janine als verantwoordelijk portefeuillehouder namens het College is enthousiast: “E-Fiber wilde als enige partij een 100% dekkend glasvezelnetwerk aanleggen. Daar starten ze eind 2019 mee. Eind 2020 kan iedereen in onze gemeente gebruikmaken van supersnel internet. Het gaat er nu écht van komen en dat is mogelijk met dank aan iedereen die zich heeft ingeschreven. Daar ben ik als wethouder enorm trots op.”