Binnenkort openbaar WiFi in alle dorpen?

Gaan we in het centrum van Gennep en alle dorpen van onze gemeente binnenkort gratis openbaar WiFi krijgen voor burgers en bezoekers? Dat is in elk geval de inzet van de VVD Gennep. Wij willen onze gemeente ook digitaal eindelijk in de 21e eeuw tillen. Digitale bereikbaarheid is immers essentieel voor de toekomst van onze lokale samenleving!

In de huidige samenleving is een goede digitale bereikbaarheid van belang. Op voorstel van de VVD wordt reeds werk gemaakt van een glasvezelnetwerk in de hele gemeente Gennep. Daarmee moeten burgers en ondernemers in alle dorpen en het buitengebied gebruik kunnen maken van snel internet. Wat ons betreft past daarbij ook een gratis openbaar WiFi netwerk!

Een unieke kans om dit te realiseren levert het onlangs besloten subsidietraject WIFI4EU waarmee de Europese Unie in totaal 120 miljoen euro beschikbaar stelt voor lokale openbare WiFi netwerken. Vandaar dat de VVD Gennep heeft voorgesteld een plan van aanpak op te stellen om deel te nemen aan dit Europese project. De gemeenteraad en het College van burgemeester en wethouders steunen ons voorstel: er komt een plan voor gratis openbaar WiFi in het centrum van Gennep en onze dorpen Heijen, Milsbeek, Ottersum en Ven-Zelderheide!

Daarbij worden burgers en ondernemers betrokken en wordt ook gekeken naar innovatieve ideeën. Een voorbeeld zijn zogenaamde Solar Zitbankjes die op zonne-energie functioneren, een WiFi hotspot zijn, als zitgelegenheid dienen en via een USB verbinding mobiele telefoon kunnen opladen.

Kortom: een flinke stap richting een digitale gemeente in de 21e eeuw!