IJstijd in Ottersum… op bezoek bij Heldro IJs

Wat was het alweer druk. Een warme lentedag, Karfreitag voor onze Duitse buren en het begin van de Paasvakantie: de mensen stonden dus weer geduldig in de rij te wachten op hun ijsje. Ondanks de drukte werden de bezoekers van VVD Gennep hartelijk ontvangen door (mede)eigenaar Jan Verbeeten.

Samen met zijn zus en een neef, nam hij zo’n 3 jaar geleden Heldro IJs over van de familie Heldens, die in 1938 de ijszaak waren begonnen.

De bezoekers, waaronder wethouder Janine van Hulsteijn, fractievoorzitter Holger Rodoe en burgerraadsleden Beppie Bosten en Charles Logcher, werden in twee groepen opgesplitst. De ene groep kreeg uitleg over het bedrijf, de andere groep ging met de ijsmaker, toevallig ook Jan, een kijkje nemen in de ijsfabriek. Later wisselden de groepen, zodat iedereen kennis kon maken met hoe het bijzondere “Heldro Wit” ijs wordt geproduceerd, en daarnaast een goed inzicht kreeg in wat er verder zoal in het bedrijf speelt.

Bijvoorbeeld de opening van de ijszaak in het centrum van Nijmegen. Ook daar wordt ijs geproduceerd, maar een aantal speciale ijsproducten komt uit de fabriek in Ottersum. Dat is ook de reden dat men in Nijmegen met zo’n 20 man werkt, terwijl dat er in Ottersum maar liefst 45 zijn. Een groot deel daarvan overigens part-time, maar allemaal even betrokken bij “hun” bedrijf.

Heldro ijs wordt geproduceerd, vlak voordat het nodig is in de ijssalon. Vers uit de fabriek, meteen in het hoorntje,de wafel of het bakje. Dat maakt Heldro ijs zo bijzonder van smaak en structuur. Geen wonder dus dat het in de wijde omgeving bekend is en de mensen er voor in de rij staan.

Het bezoek van VVD Gennep werd vanzelfsprekend afgesloten met een heerlijk bakje ijs, aangeboden door Jan Verbeeten.

Jan, bedankt voor het ijsje, maar meer nog voor de vriendelijke ontvangst en de tijd die je nam om ons, ondanks de drukte, een kijkje achter de schermen te laten nemen!