Politiek slaat door: Lokaal vuurwerkverbod!

Op initiatief van de SP fractie werd tijdens de raadsvergadering van 27 januari jl. gesproken over een algeheel vuurwerkverbod in de gemeente Gennep. Een opmerkelijk debat waarbij een verband werd gelegd tussen het afsteken van siervuurwerk en het bedreigen van hulpverleners. Aanleiding was onder andere het vernielen van een politieauto gedurende de afgelopen jaarwisseling in Gennep.

Dat we als politiek een verantwoordelijkheid hebben om naar de veiligheid van onze hulpverleners te kijken en (waar mogelijk) voor verbetering te zorgen, dat is niet meer dan normaal. Dit moet je echter niet gebruiken om je politieke ideologie aan alle inwoners op te leggen. Een lokaal vuurwerkverbod zal niet bijdragen aan het verminderen van dreigementen tegen hulpverleners. Want, laat een ding helder zijn: het vernielen van een politieauto of het bedreigen van een hulpverlener is niet te verklaren door het afsteken van een vuurpijl. Als je hulpverleners gaat bedreigen dan zit er bij jezelf toch echt iets mis. Dan heb je een gebrek aan respect voor autoriteiten. Dan ben je een relschopper, niet meer en niet minder!

Onze fractievoorzitter Holger Rodoe reageerde namens de VVD Gennep op het vuurwerkverbod en benoemde daarbij met name de twijfels of dit in de praktijk wel te handhaven is. De kritische noot vanuit onze partij mocht helaas niet baten, het voorstel voor een lokaal vuurwerkverbod kon tijdens de raadsvergadering op steun rekenen van SP, D66 en PvdA waardoor het bij meerderheid is besloten.