Geen naïviteit bij handhaving van regels!

We lezen het de laatste weken helaas steeds vaker in de pers: de politie en ook handhavers van de Gemeente Gennep hebben hun handen vol met allerlei incidenten. Of het dan gaat om verkeersovertredingen zoals te hard rijden of verkeersongelukken, gebruik van lachgas met alle gevolgen van dien, burenruzies of hangjongeren. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de dagelijkse meldingen die bij politie en gemeente binnenkomen.

Nu wij te maken hebben met een wereldwijde pandemie komen bij het takenpakket ineens ook nog andere zaken kijken, zoals de controle op het naleven van de corona-maatregelen. Geen makkelijke en dankbare taak. Al met al een enorme werkdruk voor de handhavers en met een verruwing van de samenleving ook een toenemend risico voor de mensen die namens de gemeente die handhaving moeten uitvoeren, onze Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s).

Dan is het ook volkomen terecht dat burgemeester Van Beek vlak na zijn komst in november 2019 in de gemeenteraad de wijze woorden sprak: “We moeten de naïviteit voorbij zijn. Er is veel veranderd in de wereld en dat gaan we ook in dit gebied merken”. Met dit in het achterhoofd is het essentieel om de BOA’s extra verdedigingsmiddelen te geven. Enerzijds verwacht de lokale politiek van de handhavers dat ze dag en nacht klaarstaan, opkomen voor openbare orde en het door de gemeenteraad besloten beleid handhaven. Anderzijds laat de politiek juist deze medewerkers van de gemeente, die het namens ons op straat moeten doen, in de steek door ze niet van de juiste middelen te voorzien. Dat lijkt inderdaad naïef.