N271 wordt weer 2x2 baans!

De afgelopen jaren hadden we met z’n allen te maken met een bizarre verkeerssituatie op de rondweg N271 van Gennep. Daar waar we voorheen een uitstekende weg hadden, moesten we nu één rijbaan afstaan aan het landbouwverkeer… maar dat kwam er nauwelijks. Het in ere herstellen van deze 2x2 baans weg was een belangrijke wens voor de Gennepse VVD!

Hier staan we dan in 2020: na veel gesprekken en het gladstrijken van de laatste plooien is het uiteindelijk gelukt een akkoord te bereiken en wordt de weg eindelijk opgeknapt. Tijdens een fotomoment met gedeputeerde Hubert Mackus was Janine van Hulsteijn als verantwoordelijk wethouder enthousiast over de voortgang. “We mogen ontzettend trots zijn op de aanpak van de N271. De samenwerking met de Provincie Limburg verliep bestuurlijk en ambtelijk de afgelopen maanden uitstekend. Er worden nieuwe verkeersmaatregelen genomen die zowel aan onze lokale wensen evenals aan de wensen van de provincie als eigenaar van de weg voldoen. Natuurlijk, ook de komende weken zullen de werkzaamheden en omleidingen tijdelijk overlast veroorzaken. Maar ze zorgen er wel voor dat onze Gemeente Gennep heel binnenkort goed en veilig bereikbaar is en blijft.”

De huidige landbouwstroken worden weggehaald en de weg krijgt weer 2 keer 2 rijstroken met een maximumsnelheid van 80 km/u. Het landbouwverkeer rijdt straks dus weer tussen het overige verkeer. Om de verkeersveiligheid te waarborgen, komt er een waarschuwingssysteem. Dit systeem waarschuwt automobilisten als er een langzaam voertuig op de rechter weghelft rijdt. Op delen waar de geluidsnorm werd overschreden, komt stil asfalt, dat het geluid van rijdende voertuigen absorbeert. Hierdoor is het verkeer in de omgeving minder goed te horen. Een mooie aanwinst voor de verbetering van de leefbaarheid in Heijen en Gennep.