Burgemeester bezoekt Ambachtelijk Hout

Als onderdeel van de persoonlijke kennismaking tussen de nieuwe burgemeester Hans Teunissen en VVD fractievoorzitter Holger Rodoe, werd donderdagmiddag een bezoek gebracht aan Ambachtelijk Hout. Onder de huidige corona-maatregelen zijn de mogelijkheden voor zo’n kennismaking natuurlijk beperkt. Maar hoewel het regende, werd samen door de wijk Gennep-Oost gewandeld, voor het gesprek met Ambachtelijk Hout eigenaar Bart Bardoel.

Tijdens die wandeling ging het gesprek over actuele ontwikkelingen in de gemeente, zoals het opknappen van de Sint Martinusstraat en Sint Norbertusstraat in 2021. Maar ook andere straten in Gennep-Oost zijn aan een opknapbeurt toe, omdat ze simpelweg niet meer geschikt zijn voor de vele auto’s die er doorheen moeten of er geparkeerd staan. Burgemeester Teunissen kreeg in elk geval een goede indruk van de wijk. Hier en daar werd stilgestaan bij mogelijke plannen voor de toekomst, zoals het idee van tiny houses aan de Steendalerstraat. In beginsel een interessant idee, maar het blijft essentieel om daarbij ook te luisteren naar de zorgen en wensen van de buurt. Een taak van de initiatiefnemers en de gemeente, om proactief met de bewoners in gesprek te gaan. Een duidelijk signaal dat onze fractievoorzitter aan de burgemeester heeft meegegeven.

Het hoofddoel van de kennismaking was dus het bezoek aan Ambachtelijk Hout. Met veel passie gaf Bart Bardoel een indruk van zijn bedrijf en de talloze producten die zijn medewerkers maken. Een mooie combinatie van sociale werkplaats en bedrijfsleven, letterlijk en figuurlijk midden in de wijk en gesteund door veel buurtbewoners. De VVD fractie was eerder al eens op werkbezoek, maar voor de burgemeester was het de eerste kennismaking met deze bijzondere werkgever.

Gesproken werd ondermeer over de beperkingen die corona heeft voor de medewerkers en de producten die voor afnemers uit de regio, maar ook uit heel Nederland worden gemaakt. En natuurlijk ook over die andere passie van Bart: de brandweer. Een gezamenlijke zorg werd meteen duidelijk: het tekort aan vrijwilligers voor het Genneps brandweerkorps. De inwoners van Gennep zien een brandweerkorps min of meer als iets vanzelfsprekends. Maar het opheffen van de ambulancepost laat zien hoe snel zo’n essentiële voorziening zomaar kan verdwijnen. Nieuwe brandweervrijwilligers zijn dan ook van harte welkom!

Al met al was het een geslaagd bezoek, afgerond met een leuk cadeau voor de burgemeester: een door Ambachtelijk Hout gemaakt vogelhuisje!