Beppie Bosten, een échte Gennepse

Wie kent haar niet? Eigenaar van Foto Bosten in hartje Gennep. Hoffotograaf van onze carnavalsverenigingen. En inmiddels een van de boegbeelden van VVD Gennep. Beppie Bosten dus. Maar wie is die spontane vrouw, met dat kenmerkend blonde kapsel, nu echt?

Beppie is een dochter uit een puur ondernemersgezin. Geboren in de Maasstraat groeide ze op in de Zandstraat, het adres waar haar ouders John en Tiny hun fotozaak, Foto Bosten, al in 1962 openden. ‘Werken voor je centen’ en ‘eigen verantwoordelijkheid dragen’ werd er dan ook met de paplepel ingegoten. Zo stond Beppie als 11-jarig meisje al foto’s te drogen en met haar 16e in de donkere kamer filmrolletjes te ontwikkelen. In de zomervakanties hielp ze in de zaak, als vakantiebaantje.

Vanaf het prille begin stond fotografie dus al centraal in haar leven. Logisch dus dat Beppie ook fotografe wilde worden. Een ander beroep is eigenlijk nooit bij haar opgekomen. En dus ging ze na de middelbare school naar de Fotografieschool in Den Haag. Een paar jaar na het voltooien van deze opleiding, werd dochter Kim van der Windt (nummer 13 op de VVD-kieslijst) geboren.

Het ondernemershart klopte steeds luider en zo kwam het dat Beppie in 1989 in de zaak van haar ouders stapte. Vanaf dat moment stonden twee generaties Bosten met veel plezier aan het roer van de fotozaak. Gaandeweg zetten John en Tiny een stapje terug en droegen uiteindelijk het bedrijf over aan hun dochter. Die de zaak ook nu nog steeds voortzet, samen met haar partner Charles (nummer 15 op de VVD-kieslijst).

Binnen de Gennepse carnaval staan Beppie en haar vader al jaren bekend als hoffotograaf. Al vanaf 1962 worden de Prinsen uit de hele regio op de foto gezet, bij Foto Bosten in de studio. Eerst door John, later door Beppie. In het diepste geheim komt zo’n aanstaande Prins aan in de studio. Waar hij samen met de leden van de prinsen-commissie met de nodige hapjes en drankjes wordt voorbereid op de fotoshoot. Gezellige avonden die soms wel een uur of 3 kunnen duren. En dat wordt gewaardeerd. Beppie is niet alleen de hoffotograaf, in 2018 werd ze door de Gennepse carnavalsverenigingen ook nog eens uitgeroepen tot Vrouw van het Jaar.

Naast al deze beroepsactiviteiten, is Beppie nu al een aantal jaren actief voor VVD Gennep. In die hoedanigheid zet ze zich met hart en ziel in voor een bruisend winkelhart, heeft ze regelmatig contact met de centrummanager en altijd een luisterend oor voor de lokale ondernemers. Die inspanningen voor het centrum van Gennep zijn gezien haar achtergrond natuurlijk niet vreemd. Corona is voor alle ondernemers dan wel een moeilijke tijd, Beppie ziet nog volop mogelijkheden voor een mooie toekomst voor onze ondernemers. ‘Op initiatief van de VVD is de centrummanager enkele jaren geleden gestart. Samen met de winkeliers werkt hij enthousiast en succesvol aan het levendig en aantrekkelijk houden van onze winkelstraten. Die koers gaat de VVD voortzetten, in het belang van de ondernemers, maar net zo goed ook voor onze inwoners! Want een gemeente leeft pas echt als het in het centrum lekker bruist.’

Beppie Bosten: spontaan, liberaal, ondernemend, gezellig en bovenal gastvrij. Een Gennepse waar we trots op kunnen zijn.