Sportaccommodaties: een onderzoek naar de kosten!

Hoeveel geld per inwoners besteedt de gemeente Gennep jaarlijks aan sportaccommodaties? Zijn er wel gelijkwaardige financiële overeenkomsten met alle verenigingen en organisaties? Heeft de gemeenteraad wel voldoende inzicht in alle budgetten om een eigen afweging over de financiering van onze sportaccommodaties te maken? De rekenkamer van de gemeente Gennep heeft onderzoek gedaan naar de sportaccommodaties en heeft antwoord kunnen geven op vele vragen.

Als VVD Gennep zijn wij tevreden met het onderzoek omdat wij door dit onderzoek nu pas een volledig beeld krijgen van welke financiële middelen nodig zijn om een sportbeleid op wenselijk niveau te hebben. Laten we voorop stellen dat we in de gemeente Gennep een prima sportbeleid hebben. We hebben tal van verenigingen, dus voor ieder wat wils. Maar dankzij het rapport van de rekenkamer is ook helder dat er beleidskeuzes zijn gemaakt zonder noodzaak en wenselijkheid te bespreken.

Een gemeente die het eigen sportaanbod wil stimuleren moet geld investeren in voorzieningen en verenigingen. Dat je daarbij gelden beschikbaar stelt is een logische politieke keuze. Echter is het dan ook belangrijk om alle feiten op tafel te hebben en jaarlijks opnieuw een afweging te maken waar we het geld exact aan willen uitgeven en met welk doel. Kijk bijvoorbeeld naar het zwembad Pica Mare. Zonder dat wij als VVD Gennep op dit moment een standpunt willen innemen over de wenselijkheid van een zwembad in de gemeente, vinden wij wel dat je als politiek altijd transparant de afweging moet maken of een jaarlijkse bijdrage van een half miljoen in het algemeen wenselijk is. Daarbij kun je bijvoorbeeld kijken naar het belang van een zwembad voor het verzorgen van zwemles. Je kunt ook naar de recreatieve bezoekersaantallen kijken.

Elke inwoner van deze gemeente heeft het recht om te weten wat er met de door hen opgebrachte belastingcenten gebeurd. In de gemeente Gennep gaat 85% van het sportbudget naar de accommodaties. Dat is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Per inwoner besteedt de gemeente jaarlijks € 62,- aan het sportbeleid, de verenigingen ontvangen daarvan € 9,- per inwoner en voor de accommodaties betalen we € 53,- per inwoner. De kosten voor Pica Mare – waar dus de laatste jaren geen enkele politieke discussie over heeft plaatsgevonden – zijn € 27,- (van de € 53,-) per inwoner van de gemeente Gennep per jaar. Nu is het dus wenselijk om inzichtelijk te krijgen hoeveel recreatieve bezoekers het zwembad jaarlijks heeft om te kunnen beoordelen of de kosten opwegen ten opzichte van het gebruik. Uw bijdrage is jaarlijks 27 euro, dus hoe vaak gaat u naar het zwembad Pica Mare?

Voor meer informatie kunt u het rapport van de rekenkamer downloaden.