Geen vertrouwen in oplossing Lidl

Er is een omgevingsvergunning verstrekt door de gemeente en die zal niet worden herroepen om nog eens goed te kijken naar alle gevolgen voor de bewoners. Dit is de glasheldere uitspraak die wethouder Welles gisteren deed in de raadsvergadering. Alhoewel er de toezegging kwam dat de wethouder opnieuw in gesprek zal gaan met de Lidl weten we nu al dat hij geen enkele onderhandelingspositie heeft. Hij heeft van begin af aan zijn kans verspeeld door bewust fout te handelen. Vandaar dat de oppositiepartijen ook geen vertrouwen meer hebben in het functioneren van wethouder Welles.

De discussie in de raadsvergadering was nodig omdat het College onlangs het besluit van de Commissie Bezwaar en Beroep naast zich neer had gelegd. Behalve adviezen ter verbetering van de huidige vergunning had de commissie het College expliciet de optie gegeven om de vergunning te herroepen. Daarmee had er opnieuw naar het hele dossier en de wensen van de omwonenden van de Duivenakkerstraat kunnen worden gekeken. ‘Er is door het College niet gekeken naar herroepen, dus ik weet niet of wij het besluit hadden kunnen herroepen’, gaf wethouder Welles tijdens de raadscommissie Ruimte en Economie op 16 februari jl. aan! Dit toont aan dat er geen enkele inzet was om tot een betere oplossing voor zowel de Lidl, als de gemeente en de bewoners te komen. Toen concludeerde de wethouder tevens: ‘Misschien was er wel meer uit te halen geweest als het anders was gegaan…. Maar het is gegaan zoals het is gegaan. En of we daarover ontevreden zijn, dat is niet aan mij om te beoordelen.”

VVD, CDA en PvdA oordeelden gisteren dat het functioneren ontoereikend was en er geen vertrouwen meer is in wethouder Welles. Alle overige partijen waren het inhoudelijk weliswaar eens met de harde opmerkingen vanuit de oppositie, maar steunden de motie van wantrouwen niet.