Verontrustend oplossingspercentage bij misdrijven in Gennep!

“Ongestraft een misdrijf plegen doe je in het zuiden.” Dit is de verontrustende conclusie die de NRC in maart trok op basis van recente landelijke statistieken. Voor de VVD Gennep reden om eens in de cijfers te duiken en te constateren: “Ongestraft een misdrijf plegen doe je in de Kop van Noord-Limburg, dus ook in Gennep!” De oplossingspercentages die het Centraal Bureau voor de Statistiek voor onze regio presenteerde zijn zorgwekkend. Het is dus tijd voor actie voor dat het te laat is!

Wist u dat het oplossingspercentages voor Gennep slechts 18,2% is? Als VVD vinden wij deze lage cijfers zeer verontrustend. Misdrijven zijn immers altijd incidenten die grote gevolgen hebben voor de personen die het slachtoffer zijn. De VVD heeft dan ook als uitgangspunt dat daders hun straf niet kunnen ontlopen. Wie zich in de gemeente Gennep crimineel gedraagt verdient te worden achtervolgd door de politie. Daders verdienen zo snel mogelijk een straf!

Dat daders niet bij de gemeentegrens stoppen maar in een hele regio actief zijn is helder. Helaas zijn de oplossingspercentages in de gemeente Mook en Middelaar en de gemeente Bergen nog ernstiger. Volgens de cijfers van het CBS heeft de gemeente Mook en Middelaar zelfs het laagste oplossingspercentage van heel Nederland met 11,3%. De gemeente Bergen is op de zesde plaats van onderen met 13,4%.

Een belangrijke oorzaak die door het NRC wordt genoemd is de te grote afstand naar het politiebureau. Nu zult u denken dat wij in Gennep blij mogen zijn met het bureau dat we hebben. Maar daarmee redden we het echt niet meer! Onze twee Limburgse buurgemeenten hebben helemaal geen politiebureau en de Gennepse vestiging gaat de openingstijden verder reduceren. Er is voor de hele gemeente Gennep slechts 1 wijkagent, dit terwijl de wettelijke norm stelt dat er per 5000 inwoners een wijkagent moet zijn. Een punt dat onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn herhaaldelijk heeft genoemd in de gemeenteraad, maar dat door de gemeente niet serieus wordt opgepakt.

Om zo snel mogelijk de veiligheid voor onze inwoners te garanderen en daders te straffen eisen wij van de politie Limburg en de burgemeester van Gennep nu actie!

1. Zorg voor meer politie op straat, in alle dorpen van de gemeente en ook in de avonduren!
  2. Zorg voor meer wijkagenten: bij 17.000 inwoners moet de gemeente Gennep minimaal 3 wijkagenten hebben!
  3. Zorg voor ruimere openingstijden en bereikbaarheid van de politie in alle kernen!

Reden voor de VVD om dit probleem voor te leggen aan de burgemeester van Gennep middels een aantal schriftelijke vragen.

Klik hier voor het bericht van de NRC.