Voorstel oud papier ingetrokken

Op 31 oktober stond het voorstel inzake het oud papierbeleid op de agenda van de gemeenteraad.

De VVD Gennep had al tijdens de vergadering van de commissie Samenleving en Milieu, op 10 oktober j.l., aangegeven dat het voorstel voor het beschikbaar stellen van een krediet voor minicontainers geen voorkeur heeft in de huidige tijd van bezuinigingen. In principe is het de taak van het College om tot een nieuw beleid te komen en hierbij ook de mening van de burgers te horen. De VVD is het wel eens met de wethouder dat ettelijke zaken in de oud papier regeling verbetering behoeven. De VVD had dan ook een amendement voorbereid om het voorstel aan te nemen zonder de aanschaf van de mini containers.

Gezien de reacties van de andere partijen die met een ruime meerderheid gewoon tegen het totale voorstel waren, heeft ook de VVD besloten om niet nog een amendement tegen de minicontainers in te dienen. Dit standpunt van de raad heeft uiteindelijk tot het intrekken van het voorstel door wethouder Vandermeulen geleid.

Zoals tijdens de raadsvergadering aangegeven zou het wenselijk zijn als de gemeente dit onderwerp bespreekt in een zitting van de Burger Ontmoetings Plaats (BOP). Dit maakt het voor de raad ook makkelijker om de mening van de samenleving in het besluit te wegen.  Het College zal met een nieuw voorstel moeten komen met duidelijke keuzemogelijkheden voor de raad.

De VVD verwacht van het College dan ook op korte termijn een notitie hoe het nieuwe oud papierbeleid verder binnen de gemeentelijke instanties (ambtelijk apparaat, College en gemeenteraad) zal worden behandeld. Hierbij moeten de aangekondigde keuzes, ook de keuze het niet aanschaffen van minicontainers bevatten.

Aandachtspunt voor het college is nu ook om per direct alle betrokken partijen over het niet doorgaan van het voorstel te informeren. De communicatie inzake oud papierbeleid had namelijk nog al voor commotie gezorgd binnen onze gemeente.