Begroting of opening carnavalsseizoen?

Op de 11e van de 11e vond één van de belangrijkste raadsvergaderingen van het jaar plaats, de begroting 2014 stond op de agenda. Een lange zit die al om 16 uur begon en die ’s avonds wel op ludieke en vooral leuke wijze onderbroken werd door de opening van het carnavalsseizoen. Met luid tromgeroffel werd de 11e van de 11e omarmd in aanwezigheid van alle raadsleden. Een dank aan alle carnavalisten voor dit welkom intermezzo is op z’n plaats!

Raadsleden bij opening carnavalsseizoen 2013-2014Burgemeester en raadsleden bij opening carnavalsseizoen 2013-2014
Nog meer foto's op de website van 't Bombakkes

Maar nu terug naar de inhoud van de vergadering: Het College van burgemeester en wethouders presenteerde volgens eigen zeggen ‘een beleidsarme begroting’ waarin alleen het strikt noodzakelijke wordt gedaan in 2014 en niet meer dan dat.

Met de gemeenteraadsverkiezingen en dus het einde van dit College inzicht kan de VVD zich vinden in dit uitgangspunt. Echter, daarnaast moet het College er wel voor zorgen dat de inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn en dus zou de gemeente volgens de VVD de buikriem nog strakker moeten aanhalen. Want door keuzes uit het (recente) verleden – bijvoorbeeld aankoop van gronden, deelname Floriade of prestigieuze projecten als Niersdalbrug en herinrichten centrum van Gennep – zijn onze reserves, de Essentgelden ter hoogte van 16 miljoen in 2015 gewoon op. Dit levert een financieel kwetsbare gemeente op. En dat wil de VVD niet!

Daarom hebben wij een motie ingediend om door middel van een financiële stresstest meer duidelijkheid te krijgen van alle risico’s die we nu lopen en die we in toekomst zouden kunnen lopen. U hebt hierover reeds kunnen lezen in de media en op onze website. Helaas zag behalve de PvdA geen andere partij deze noodzaak en werd door de coalitie de opmerking gemaakt dat Gennep best wel z’n eigen vlees kan keuren…!?

Daarnaast wilden wij met een motie de inhuur van externe adviseurs drastisch verminderen door hierbij 50% minder budget te begroten voor 2014. Tot nu toe betaald de gemeente jaarlijks 1,7 miljoen voor inhuur van externe experts op allerlei gebieden. Een vermindering van 50% zoals de VVD dit voorstelde zou een besparing van €850.000 opleveren. Maar helaas, ook dit voorstel steunde alleen de mede-oppositiepartij PvdA. Een gemiste kans van de coalitie, met dit geld had de gemeente andere plannen kunnen realiseren om bijvoorbeeld de leefbaarheid in dorpen en wijken te verbeteren!

In plaats van iets voor de burgers te betekenen gaat de begroting 2014 uit van een duidelijke lastenverzwaring. De OZB zal weer verhoogd worden. De VVD is hier expliciet op tegen, een kleine liberale overheid die zich focust op kerntaken gaat uit van lastenverlichting voor burgers. Door de lasten voor u zo laag mogelijk te houden hebt u voldoende geld in uw portemonnee om in onze gemeente te besteden en daarmee lokale bedrijven en hun producten te steunen. Lastenverlichting is dus een financieel voordeel voor u en het is uitstekend voor de werkgelegenheid!

Al met al heeft de VVD dus tegen deze begroting moeten stemmen omdat die principieel tegen de beginselen van de VVD – een kleine liberale overheid en de eigen kracht van de burgers – gaat. Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht – op 19 maart 2014 – wil de VVD u de volgende keer een liberale begroting presenteren. Juist nu, VVD Gennep!