Voor de bewoners in de achterliggende woonwijk heeft de verkeersafsluiting een toenemende verkeersdrukte tot gevolg waardoor de leefbaarheid volgens hen zichtbaar is achteruitgegaan. De lokale ondernemers vrezen een nadelig effect voor hun bedrijven, door de bedrijventerreinenvereniging is letterlijk aangegeven dat ‘een daadwerkelijk fysieke afsluiting van de Willem Boyeweg de doodsteek zou kunnen zijn’.
Vandaar
heeft de VVD fractie de volgende vragen:
1)
In 2008 is de Willem Boyeweg vanaf te Brabantweg tot
aan de Doctor Ariënstraat versmald zodat deze minder aantrekkelijk wordt voor
doorgaand auto en vrachtverkeer. Dit had volgens omwonenden tot gevolg dat er
geregeld hinderlijke en gevaarlijke situaties ontstaan.
a.
Zijn er voor en na de aanpassing van de weg
verkeerstellingen geweest om op basis van metingen te kunnen kijken of de
verkeersaanpassingen tot het gewenste resultaat hebben geleidt?
b.
Bent u het met de VVD fractie eens dat de
weginrichting uiteindelijk te smal is geworden en daarmee te gevaarlijk?
c. Welke mogelijkheden zijn er volgens u om de weginrichting op termijn weer te verbreden?
2) In de periode 2008 t/m heden is de gemeente herhaaldelijk door bewoners van de Willem Boyeweg benaderd over de onveilige situaties. Welke verkeersmaatregelen heeft het College in deze jaren genomen – behalve nu het besluit tot wegafsluiting – om de verkeersveiligheid te verbeteren?
3) Alvorens het besluit te nemen tot afsluiten van de Willem Boyeweg: welke overleggen hebben er plaatsgevonden met de direct omwonenden, bewoners in de buurt Doctor Ariënstraat, Doctor Schaepmanstraat, Doctor Nolensstraat, Langeweg en de ondernemers op bedrijventerrein De Heij?
4) Op welke wijze zijn de buurtbewoners geïnformeerd over de mogelijkheid tot het maken van bezwaar tegen dit verkeersbesluit tot afsluiten van de Willem Boyeweg?
5) Hoeveel bezwaarschriften heeft de gemeente ontvangen en wat was de strekking van deze bezwaren tegen het verkeersbesluit?
6) Zijn er voor en na het nemen van het verkeersbesluit verkeerstellingen geweest om de effecten van het besluit te meten? Zo ja, in welke straten en welke periode hebben deze metingen plaatsgevonden?
7)
Door het nemen van dit verkeersbesluit heeft uw
College ook besloten om voertuigen te verplichten om via de Rijssenbeeklaan te
gaan. Dit terwijl wij in de gemeenteraad al herhaaldelijk hebben gesproken over
de onveiligheid en de onwenselijke staat van de weginrichting op de
Rijssenbeeklaan.
a.
Wat is uw argumentatie dat het voor voertuigen de best
mogelijke route is om via de Rijssenbeeklaan te rijden?
b. Welke maatregelen gaat u nemen om de weginrichting van de Rijssenbeeklaan aan te passen zodat er sprake is van een veilige staat van de weg? Denk aan de verschillende en oneven liggende klinkers, slechte verlichting en overige obstakels.
8)
Er is volgens informatie van de omwonenden sprake van
een proefperiode voor deze wegafsluiting. Kunt u aangeven wat het
vervolgtraject is voor deze pilot de komende weken en wanneer u voornemens bent
het besluit te nemen om deze proef te beëindigen?