De VVD maakt de volgende keuzes voor 2013:
Openbare verlichting
Een degelijke openbare verlichting draagt bij aan het verminderen van overlast en een gevoel van onveiligheid bij de burgers. Een goed beleidsplan zorgt daarnaast voor inzichtelijkheid van de aandachtspunten in de gemeente. Mogelijke bezuinigingen ontstaan door het verminderen van onderhoud. Dit heeft echter tot gevolg dat op een later tijdstip juist veel hogere kosten ontstaan voor onderhoud. De VVD verzoekt de gemeente in kaart te brengen of alternatieve bezuinigingen mogelijk zijn door een efficiëntere werkwijze.
Om tot een structurele besparing te komen en een duurzaamheidsslag te maken vindt de VVD het gebruik van intelligente verlichting op zijn plaats. Dit moet zeker worden meegenomen in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zoals de reconstructie van wegen, de alternatieve route in Milsbeek en de ontwikkelingen in woongebieden en op bedrijventerreinen.
Heel specifiek moet in 2013 de aandacht uitgaan naar het realiseren van openbare verlichting langs het fietspad tussen Ven-Zelderheide en Ottersum. Dit fietspad wordt ‘s nachts vooral gebruikt door de jeugd van onze gemeente. Wij moeten daarom niet op verlichting langs fietspaden bezuinigen en met een plan komen om deze fietsroute nog veiliger te maken.
Verkeersmaatregelen
Voor de burgers in Ven-Zelderheide is het van groot belang dat de verkeersmaatregelen op de Kleefseweg bijdragen aan een veiligere leefomgeving. De VVD is daarom voorstander van een flitspaal op de Kleefseweg te Ven-Zelderheide. Een wens die ook door veel omwonenden sinds jaren wordt geuit tegenover de gemeentelijke organisatie en de politiek.
Tevens kan, daar waar het mogelijk is, het verminderen van het aantal verkeersborden in de gemeente Gennep op termijn bijdragen aan een meer overzichtelijke verkeerssituatie. Een besparing, die met het verminderen van het aantal verkeersborden mogelijk is, mag niet tot onveiligheid in het verkeer leiden maar moet een verbetering van de verkeersveiligheid juist ten goede komen. Meer duidelijkheid scheppen voor verkeersdeelnemers door minder regelgeving.
Openbaar vervoer
Goed openbaar vervoer is belangrijk voor een duurzame en vooral toeristische toekomst van de gemeente Gennep. Alhoewel de VVD vindt dat de overheid de burger niet moet voorschrijven hoe zij zich moeten verplaatsen, moet het openbaar vervoer wél een goed alternatief worden voor de andere vormen van vervoer. Essentieel is een betere ontsluiting van de gemeente Gennep en haar kernen. Het is on ongewenst dat Ottersum nauwelijks en Ven-Zelderheide niet met een reguliere dienstregeling zijn te bereiken. Ook verdere ontsluiting van bijvoorbeeld vakantiepark Center Parcs zou bijdragen aan een sterkere ontwikkeling van de gemeente en een hoger aantal overnachtingen.
De gemeente moet samen met omliggende gemeenten en provincie blijven aandringen op betere afspraken tussen de vervoersbedrijven over de reisproducten. Het kan zeker niet de bedoeling zijn dat burgers minder mobiel zijn omdat de prijzen voor de busverbinding naar Nijmegen niet te betalen zijn. Taak van de gemeente is ook om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking mobiel kunnen zijn. Toegankelijk van het openbaar vervoer is één van de uitgangspunten om deel te kunnen nemen aan de samenleving. De VVD pleit er voor dat de gemeente voortvarend aan de slag gaat om samen met de vervoersbedrijven de bushaltes voor iedereen toegankelijker en veiliger te maken.
Regionaal Overslag Centrum Heijen
De realisatie van een Regionaal Overslag Centrum (ROC) in de haven van Heijen ziet de VVD als aanwinst voor de lokale economie van de gemeente Gennep. Een ontwikkeling van de haven kan volgens de VVD bijdragen aan een sterkere logistieke toekomst van onze regio. Het verbeteren van de infrastructuur te water in combinatie met vervoer op de weg zal extra arbeidsplaatsen creëren. De VVD zal de initiatiefnemers waar nodig steunen en zich blijven inzetten voor het ROC op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau. Aandachtspunt voor de gemeente is hierbij natuurlijk wel het waarborgen van de leefbaarheid in de kern Heijen en het zoveel mogelijk voorkomen van stijgende verkeers- en geluidsoverlast in de kern.