Belangrijkste onderdelen van dit plan zijn het volgens het shared space principe inrichten van de Zandstraat en Zuid-Oostwal en het verfraaien van het Jan Lindersplein met luxe waterpartijen.
Voor de VVD is dit dossier een plan dat niet voldoet aan de eisen van de huidige financiële situatie waarin de gemeente zich momenteel bevindt. De VVD vindt het niet wenselijk om nu miljoenen te investeren in de ontwikkeling van een plein en een straat, terwijl we op andere dossiers juist moeten bezuinigen en de burgers helaas met meer lasten moeten raken.
Het gehele shared space voorstel lijkt met al zijn financiële middelen niet als een plan om de verkeersveiligheid te verhogen maar veel meer een plan om de esthetische waarde van het gebied te verbeteren.
Daarnaast brengt het shared space concept nog veel meer gevaren met zich mee dan door het College van burgemeester en wethouders wordt aangegeven.
Uit recent onderzoek blijkt dat de omliggende woonwijken te maken zullen krijgen met een dramatische verkeerstoename. Het verkeer zal namelijk als gevolg van het shared space gebied veel meer gaan rijden via o.a. de Doelen. Bewoners van deze buurt en vooral schoolgaande kinderen krijgen te maken met een steeds onveiligere leefomgeving! Het College heeft hier geen aandacht aan gegeven en ziet het op dit moment als niet noodzakelijk om met oplossingen voor deze toekomstige (vervolg) problemen te komen. Er is daarom ook geen flankerend beleid gedefinieerd en ook geen budget voorzien om dit op te lossen.
In voorbereiding op de commissievergadering heeft de VVD informatie ontvangen over andere steden waar shared space is ingezet. Er zijn nauwelijks plaatsen te vinden waarbij kan worden gezegd dat dit concept heeft bijgedragen aan een duidelijke verbetering van de verkeersveiligheid. In bijna alle gevallen is shared space daarnaast ingezet op een groot plein waarbij de verloop van de straat overzichtelijk is en geen scherpe bochten zijn. Rapporten van situaties in heel Europa geven aan dat de verkeersveiligheid vooral voor minder validen en fietsers sterk afneemt. De nieuwe situatie wordt voor hen ldus potentieel evensgevaarlijk! Shared space is een principe dat fietsers ziet als ‘verkeer remmende objecten’ en dat het College toejuicht! Het is maar de vraag hoeveel weken na realisatie de nieuwe situatie alsnog moet worden herzien omdat in de praktijk blijkt dat het levensgevaarlijk is!