Het shared space maakt namelijk een situatie die nu al vaak onoverzichtelijk is nog eens onduidelijker. Want in het shared space concept delen alle weggebruikers (fietsers, voetgangers en auto’s) het gebied met elkaar en is gemotoriseerd verkeer voornamelijk ‘te gast’ in een gebied waar de andere weggebruikers dus meer vrijheid en voorrang krijgen. Tijdens de presentatie van de plannen zei de ontwerper van het plan letterlijk ‘we gebruiken de fietser als verkeer remmend obstakel’. Studies uit met name Duitsland geven overduidelijk weer dat de langzame verkeersdeelnemers bovenmatig risico lopen met dit concept en dat het met name toegepast wordt vanwege de esthetische opwaardering van gebieden, of te wel het mooi maken.
De opnames hiervoor hebben reeds plaatsgevonden op 28 oktober jl. maar tot nu toe was dit filmpje nog niet beschikbaar op onze website. Derhalve nu alsnog een bijdrage van de Nima over de kwestie ‘Centrumplan levensgevaarlijk: nieuw hart nodig?’.
Zoals u hebt kunnen zien in deze bijdrage acht de VVD dit shared space concept onwenselijk en gevaarlijk. Door de hoeveelheid verkeer die dagelijks gebruik maakt van de straten rond het Jan Lindersplein en het hoge aantal kwetsbare verkeerdeelnemers in het gebied is het principe van autoluw maken geen oplossing!