Onderdeel van de besluitvorming was onder andere het besluit voor een weg rondom Milsbeek richting de gemeente Groesbeek. De gemeenteraad heeft uitgesproken voor een route te gaan die zal beginnen bij de Driekronenstraat, maar deze straat slechts deels zal volgen. Achter het bedrijventerrein Drie Kronen zal een nieuw stuk weg komen richting de Oudedijk, vervolgens geen route via de Oudedijk maar een aansluiting aan een nieuw aan te leggen tracé via de Kroonbeek om uiteindelijk bij de Ringbaan te komen.
Het besluit inzake de N271 had meerdere principebesluiten waarmee de raad op hoofdlijnen kon instemmen met toekomstige ontwikkelingen bij de N271. De VVD bedankte de wethouder voor deze mogelijkheid tot vroegtijdige besluitvorming waardoor de gemeenteraad aan haar kader gevende rol kon voldoen. Jammer helaas dat er sinds enkele weken politieke onrust is bij gemeenteraad en burgers over de verschillende onderdelen van het voorstel. Immers zijn hier ook persoonlijke situaties van bewoners aan de Zwarteweg, maar ook bewoners langs de verschillende routes van de rondweg en economische gevaren voor lokale ondernemers van groot belang.
De VVD kon zich vinden in de eerste onderdelen van het besluit. Het handhaven van een 2x2 weg als rondweg bij Gennep, dus de huidige inrichting heeft ook de voorkeur van de VVD. Dit stuk is een goede rondweg die een degelijke aansluiting aan de snelweg biedt voor alle ondernemers in Milsbeek en Heijen. Eveneens is dit een enorme ontlasting voor de kern Gennep en de bewoners. Tijdens de commissievergadering heeft de wethouder toegezegd de overweging van fluisterasfalt voor de hele reconstructie van de N271 mee te nemen in de realisatie. De VVD kan het ook helemaal eens zijn met een fasering van het project N271. Het gaat bij deze integrale aanpak om veel verschillende onderdelen die in deze economische situatie niet meteen zijn te realiseren.
Over de komst van een alternatieve route voor de ontsluiting van het zandwinningsgebied 'Koningsven-De Diepen' heeft de VVD al in haar verkiezingsprogramma en tijdens de begroting 2011 aangegeven dat een integrale aanpak van de problematiek essentieel is voor een vervolg van de zandwinning. Maar volgens de VVD gaat het bij deze verkeersoverlast niet alleen om vrachtauto’s voor de zandwinning maar om een jaarlijks stijgende hoeveelheid verkeer van en richting Groesbeek. Het verzoek van de VVD was tijdens de begrotingsbehandeling om ‘samen’ met zowel klankbordgroep, werkgroep Geen Zand Erover, ondernemers als ook de provincie een oplossing te vinden. Van deze instanties krijgen wij echter te horen dat het College geen constructieve opstelling heeft en bij verschillende bijeenkomsten diverse tegenstrijdige informatie verstrekt. De wethouder lijkt zich in zijn eigen woorden te verstrikken. Zo blijkt ineens, naar zeggen van de wethouder, de raad zelfs met meerderheid tegen het project 'Koningsven-De Diepen' te zijn.
Volgens informatie van de VVD is zelfs een verdere uitwerking van alle alternatieve routes niet nodig (zoals de wethouder eigenlijk wel zou willen) omdat dit werk al is gedaan door de initiatiefnemer van de zandwinning, ondernemer Teunesen Zand en Grint. Door de ondernemer zijn de verschillende tracés al in kaart gebracht en is voldoende onderzoek gedaan naar de verkeersintensiteit. Het verzoek van de wethouder zou verdere kosten voor reeds gedaan onderzoek betekenen, geld dat onze gemeente zeker nodig heeft bij andere gemeentelijke taken, zoals de sociale uitkeringen. De VVD heeft daarom ook tijdens de raadsvergadering ingestemd met een amendement van het CDA over de keuze voor tracé 3a. Sinds enkele weken was bekend dat het CDA met dit amendement zou komen en de VVD heeft naar aanleiding van het amendement gesprekken gehad met belanghebbenden in Milsbeek en de verschillende ondernemers. Zij konden instemmen met de keuze van het CDA. Om zo snel mogelijk tot een goede realisatie van de rondweg te kunnen komen, heeft de VVD na overleg ook ingestemd met het bovengenoemde tracé. Hierdoor krijgt de gemeente een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Drie Kronen en een goede afvoerroute van de zandwinning, maar vooral hebben de bewoners van de Oudedijk niet de gevreesde overlast.
Discussiepunt tijdens de raadsvergadering was principebesluit 5 van het voorstel, de verantwoordelijkheid van realisatie van de alternatieve route en de cofinanciering door de provincie. Het College verzocht de gemeenteraad de verantwoordelijkheid van de realisatie van de rondweg, dus van een weg in de openbare ruimte over te dragen aan een ondernemer. Volgens de VVD een duidelijk signaal over de werkwijze van de wethouder. Enig gevolg voor het geval het college geen behoefte heeft aan het uitvoeren van haar taken is de mogelijkheid om op te stappen. Een College dat voorstelt haar eigen bevoegdheid, die zij immers namens de burgers uitoefent, over te dragen aan een ondernemer heeft blijkbaar geen belang aan degelijk besturen van de gemeente en dus het toezicht op de projecten binnen de gemeente. Wellicht is het zelfs verstandig als de portefeuillehouder de verantwoordelijkheid over draagt, dan kan het College geen verdere stenen in de weg leggen voor een realisatie. Dit besluitpunt heeft het uiteindelijk niet gehaald in de raad. De verantwoordelijkheid ligt zoals het hoort bij het College, daar was het de hele raad op verzoek van de VVD mee eens.
Eveneens een discussiepunt waren de kosten voor de te realiseren rondweg. Volgens de wethouder zou de raad instemmen met de maximale inzet van de ondernemers en de dekking van de kosten. Ten eerste dient een dekking van de kosten financieel onderbouwd te zijn. De VVD verwacht dan ook van de wethouder dat hij bij de voorjaarsnota met een voorlopige financiële onderbouwing zal komen. Dan gaat de wethouder uit van een maximale inzet van de ondernemers. Hij spreekt dan van dezelfde ondernemers waarbij de gemeente niet wilde meewerken aan de uitbreiding van de Long stay-parking en de ondernemer die sinds weken, inmiddels maanden wacht tot het College eindelijk de goedgunstigheid heeft om een afspraak te maken met de provincie! Dit College dupeert met de tijd alle belanghebbende ondernemers en verwacht vervolgens dat deze ondernemers de kosten dragen van nieuwe ontwikkelingen. En dan wil de VVD het niet eens hebben over het feit dat er vanuit de gemeente druk wordt uitgeoefend op de ondernemers dat in het geval zij niet betalen de gemeente niet meegaat met de ontwikkeling van hun aanvragen. Beschamend zouden wij dit gedrag vinden van het College tegenover bedrijven die willen meedenken en meewerken aan een mooie ontwikkeling van onze gemeente!
Het laatste principe besluit was de rotonde in Milsbeek. De VVD weet dat de coalitie hier afspraken over heeft gemaakt. Het recht dat een coalitie altijd heeft. Uiteindelijk is deze rotonde voor KERN, wat de Niersbrug voor D66 is, het heilige huis of het prestige project. Het is een publiek geheim dat KERN vooral belangstelling heeft bij voorstellen die in Milsbeek spelen. En een rotonde die gezien de verkeersveiligheid voor de kinderen dramatisch is, maar wel voor het keramiekgehalte van Milsbeek moet staan heeft dan uiteraard de steun van KERN. Vervolgens ook bij dit onderdeel weer de druk van de wethouder door het dreigen met gemaakte overeenkomsten bij de Zwarteweg 2. In plaats van politieke spelletjes vindt de VVD belangrijker dat voor de eigenaar van de Zwarteweg 2 eindelijk voortgang komt. Overigens uiteraard ook mogelijk binnen andere plannen dan deze rotonde. De VVD heeft tegen de rotonde gestemd omdat het gevaarlijk is voor de verkeersveiligheid van voet- en fietsverkeer daarnaast en een totaal onnodige, kostbare verkeersbelemmering vormt met enkel cosmetische waarde indien de rondweg een feit is. De coalitie is wel akkoord met deze rotonde dus was een meerderheid voor realisatie van dit overbodige prestige project.