Het GVVP werd maandagavond aangenomen met de stemmen van de coalitiepartijen. De fracties van VVD en PvdA konden zich niet vinden in de visie die werd voorgelegd. De VVD was niet alleen tegen omdat de gemeente de nog aan te leggen Niersdalbrug nu al verder wil opwaarderen, terwijl de raad in januari 2012 juist het besluit had genomen om slechts een sobere variant als recreactieve verbinding te realiseren. De VVD, nog steeds tegen de aanleg van deze Niersdalbrug, wilde verdere opwaardering voorkomen, zeker ook gezien de financiele positie van de gemeente. Maar helaas bleek wederom dat de meerderheid van de gemeenteraad zich maar bar weinig aantrekt van de gevolgen van de financiële crisis in Gennep.
Uiteraard kwamen in het GVVP ook andere onderwerpen aan de orde. De VVD wilde van het College de toezegging dat de fietsverbinding langs de snelweg A77 een hoge prioriteit krijgt. In het GVVP wordt enkel gekeken naar de brug richting Oeffelt. Moge duidelijk zijn dat veiligheidsproblemen voor fietsers zo snel mogelijk moeten worden opgepakt, maar een tweede fietsbrug aan de andere (zuidelijke) kant van deze brug is volledig overbodig. Deze investeringen kunnen beter plaatsvinden bij de A77 en de gemeente Gennep moet hiermee volgens de VVD actief aan de slag. Ook al is dit een lange termijn project, maar de gemeente kan dit nu juist als ‘sterproject’ de waarde geven die het verdient en daarmee aan provincie en omliggende gemeenten laten zien dat Gennep voortvarend aan de slag wil met deze fietsverbinding voor burgers en scholieren.
Tevens kwam aan de orde het ‘autoluw’ maken van het hart van Gennep. Met het fenomeen ‘shared space’ wil de gemeente rond het Bolwerk en Centrum Centraal in 2014 een verkeerssituatie ontwikkelen waardoor de gescheiden straat en de stoep komen te vervallen en alles één geheel moet worden waar iedereen mag lopen en rijden. De VVD ziet door dit de nu al gevaarlijke hoek Zandstraat/Zuid-Oostwal nog gevaarlijker worden. Voor zowel autorijders, voetgangers en fietsers ontbreekt de duidelijkheid van de verkeersituatie volledig. Daarom heeft de VVD een motie ingediend om geen financiële middelen en personele inzet te gebruiken voor het autoluw maken voordat de gemeenteraad hierover een nieuw besluit kan nemen in 2013. Maar ook dit voorstel kon niet op steun rekenen van de coalitie. Als VVD hadden we graag eerst meer informatie ontvangen over de gevolgen van shared space voor de burgers, maar de coalitie ging nu al akkoord met het principebesluit. "Ja tegen het GVVP is ja tegen shared space" meldde de wethouder van Kern van den Bogaert heel duidelijk!
Eén derde motie van de VVD was wél succesvol en werd door het College zelfs overgenomen. Het College ging akkoord om voor alle majeure projecten voortvloeiend uit het GGVP met een voorstel naar de raad te komen. Dit geeft de gemeenteraad de kans om goed naar de afzonderlijke ontwikkelingen te kijken en een degelijke afweging te maken.
Ondanks dit laatste succes over de afzonderlijke besluitvorming van de majeure projecten heeft de VVD toch tegen het GVVP gestemd. Wij konden niet akkoord gaan met de principebesluiten over ‘shared space’ en fietsbrug door het Niersdal. Daarnaast wordt volgens de VVD in deze gehele visie geen rekening gehouden met de financiële situatie van de gemeente. Dat wij geen geld hebben voor majeure onnodige projecten realiseert de coalitie zich nog steeds niet.