Sinds 1 september 2015 is deze nieuwe werkwijze geïntroduceerd. Bij de gemeente Gennep bent u tegenwoordig zonder afspraak alleen nog welkom voor:
- het ophalen van een eerder aangevraagd document, zoals een paspoort of rijbewijs;
- het afgeven van een gevonden voorwerp of ophalen van een verloren voorwerp;
- inzage van stukken die ter inzage liggen
Op maandag 26 november kwam de raadscommissie bijeen om
te spreken over de begroting 2016 en de plannen voor het komende jaar. Dit
probleem van het op afspraak werken werd door verschillende partijen genoemd en
onderkend. Voor de VVD Gennep is dienstverlening een speerpunt: “De gemeente is
er voor de burgers, en niet andersom.” Dus niet de burger moet zich aanpassen
aan de werkwijze van de gemeente, maar de gemeente moet inspelen op de
behoeftes van de burgers. Een mooi voorbeeld hiervan is dat de gemeente steeds
meer diensten zowel in het gemeentehuis als digitaal aanbied. Naast de
traditionele wijze voor inwoners die geen toegang hebben tot digitale
dienstverlening moeten er wat de VVD betreft
steeds meer functie aan het digitaal loket worden toegevoegd. Wij
steunen dan ook de beoogde verbetering van de gemeentelijke website de komende
jaren. Maar laat helder zijn: burgers die het gemeentehuis binnenlopen zonder
afspraak dienen geholpen te worden. De gemeente mag niet zeggen: Geen afspraak?
Ga dan maar weg!
De gemeenteraad komt op maandag 9 november a.s. bijeen om
te spreken over de begroting 2016. Op dat moment zal de gemeenteraad opnieuw
over dit onderwerp spreken. Aanleiding zal een motie zijn die breed in de raad
gedragen wordt en het College zal oproepen om het beleid te verbeteren. De VVD
zal tijdens de gesprekken in de raad ook nog eens aandacht vragen voor de
zaterdagopenstelling (1 x per maand) van
het gemeentekantoor. Alhoewel door het College wordt aangegeven dat dit tonnen
zal gaan kosten zijn wij er van overtuigd dat met een slimme aanpak – en in dit
geval wellicht zelfs op afspraak – een goede service wordt geleverd aan de
burgers.