Kanttekeningen bij verkoop Brem

Maandag 11 mei 2015 is een avond die in de geschiedenis van de gemeente Gennep in zal gaan. We weten nu nog niet hoe het gaat uitpakken wat we vanavond hebben besloten, maar we hebben wel een keuze durven maken: de gemeenteraad heeft besloten de gronden van bedrijventerrein De Brem volledig te verkopen aan ontwikkelaar Maessen BV uit Venray. Een besluit met positieve en negatieve gevoelens.

De VVD is blij dat dankzij alle moeite, die vooral door oud-wethouder Voncken, in dit dossier is gestoken nu het besluit tot verkoop en dus tot realisatie komt in de vorm van een nieuw bedrijventerrein is genomen. Dat er een bedrijventerrein zou komen was voor ons altijd een goede optie als bestemming, zo niet de beste, voor die gronden. De VVD heeft altijd meegewerkt en meegedacht over mogelijkheden om er bedrijven te vestigen. Ook toen het moeilijk bleek te gaan in de markt. Wij hebben ons ingezet voor een sterke acquisitie om bedrijven naar Gennep te trekken.

Vervolgens kwam bij  de VVD op een gegeven moment wel het inzicht dat ten tijde van een nationale en internationale financiĆ«le en economische crisis een bedrijventerrein wellicht nog niet haalbaar zou kunnen zijn en dus hebben we ook actief meegezocht naar alternatieve oplossingen om Gennep te verlossen van een financiĆ«le molensteen. Vanuit de VVD heeft onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn de afgelopen jaren samen met raadslid Brouwers van de PvdA gewerkt aan een goed alternatief: een zonnepanelenpark! Helaas dat dit niet haalbaar was... Deze twee raadsleden en hun inzet zijn wij als raad veel dank verschuldigd en ik waardeer dat beiden er voor gekozen hebben om integriteitsvraagtekens te voorkomen door geheel weg te blijven van de besluitvorming op deze avond.

De VVD heeft bij alle plannen altijd de communicatie richting belanghebbenden en belangstellenden als van eminent belang beschouwd, vandaar dat wij in het verleden dan ook graag met andere initiatiefnemers, burgers en ondernemers gesproken hebben over oplossingen.

Dat er nu een concreet voorstel ligt is aan alle partijen te danken die de afgelopen jaren direct en indirect hebben meegewerkt en met name oud-wethouder Voncken en de laatste maanden het huidige College hebben ondersteund.

Maar is het voorstel dat er we nu hebben vastgesteld dan het best mogelijke voor de Brem? Dat kunnen en willen wij als VVD niet bevestigen. Dit voorstel is naar de mening van de VVD op dit moment het best mogelijke resultaat onder de huidige omstandigheden met economisch en bestuurlijk ingewikkelde tijden die deze situatie hebben laten ontstaan. Maar wij hebben wel twijfels   bij dit voorstel omdat wij feitelijk niet weten wat we besluiten: we mogen informatie niet hebben en weten dus niet veel. Als raad kennen we het vigerende bestemmingsplan uit 2009, we kennen de geschiedenis van dit dossier sinds 2002 en we kennen een concept overeenkomst met MaessenBV, maar meer ook niet. De raad die vanavond heeft besloten gronden aan Maessen te verkopen heeft geen beeld van mogelijke bedrijven die er moeten komen, noch hoe Maessen het aantal arbeidsplaatsen wil realiseren zoals dit staat in de kranten. Ook wij weten dat dus niet. Immers waar l1 spreekt over 800 banen, zijn het er bij de Gelderlander al duizend. In het raadsvoorstel wordt aangegeven dat Maessen voor de rest van het gebied 35 arbeidsplaatsen per hectare gaat garanderen, onduidelijk is of dat bovenop de mogelijke 500 arbeidsplaatsen van de genoemde mogelijke 6 hectare komt of dat er straks op het totaal aantal arbeidsplaatsen 500 gekort worden. Wij weten niet voor welke periode die arbeidsplaatsen in de gemeente Gennep zullen blijven en of het nieuwe arbeidsplaatsen zijn of verplaatsing. Wij weten niet of er regionale bedrijven komen die zich uitbreiden en hun werknemers meenemen of dat er daadwerkelijk nieuwe arbeidsplaatsen komen.

Het voorstel vandaag is dus een enorm grote stap voor de gemeente en we moeten als raad dit college feitelijk gewoon vertrouwen. Iets dat we niet gauw doen vanuit de oppositierol, waarbij we ook nog eens onlangs in het dossier rondweg Milsbeek een volkomen terechte motie van wantrouwen tegen het gehele college hebben ingediend.

En alhoewel wij voorstander zijn van een bedrijventerrein had er wat de VVD betreft best meer argumentatie mogen komen in het raadsvoorstel over waarom de andere plannen het niet zijn geworden. Ook had er na de besloten commissie van donderdag 7 mei iets van communicatie moeten zijn richting de overige initiatiefnemers, een gemiste kans waardoor deze belanghebbenden het uit de krant moeten vernemen. Wij roepen het College op om op korte termijn met de belanghebbenden en de inwoners van Heijen in gesprek te gaan over deze ontwikkeling, en ga daarbij ook in gesprek over de gevolgen voor de Karrevenseweg. Wij maken ons namelijk zorgen over deze tijdelijke ontsluiting als je kijkt naar de verkeersveiligheid! Dit besluit is geen stap voor het College nu achter over te leunen, het werk begint nu!

De VVD steunt desalniettemin het voorstel met de nadrukkelijke kanttekening dat wij dit besluit moeten nemen op basis van een soort blinde vlucht zonder detailinformatie die het College wel heeft maar ons bewust niet wil geven (dat zegt dat ook wel weer genoeg over vertrouwen). Als oproep aan College en raad heeft de VVD eenieder gevraagd om met elkaar af te spreken dat dit een succes in het belang van de gemeente is en dat niemand dit niet als hun succes gaat claimen want wij weten met z'n allen dat hier in de raad en in de vorige raad iedereen heeft gewerkt aan een oplossing zoals die er nu schijnt te zijn!