VVD en KERN stellen eisen aan toezicht op onderwijs

Alle Nederlandse gemeenten zijn verplicht om toezicht te houden op het openbaar onderwijs. Tot nu toe hadden wij als gemeente Gennep dit toezicht overgedragen aan een samenwerkingsverband in het Land van Cuijk en Maasduinen. Maar door een wijziging van de wet moesten wij opnieuw gaan kijken hoe we die taak van toezicht kunnen uitoefenen. Het voorstel van de wethouder was: wij dragen onze verantwoordelijkheid gewoon over aan een centrumgemeente, de gemeente Cuijk. Een besluit dat zonder degelijke onderbouwing dreigde te worden genomen en dus besloten VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en KERN-raadslid Mariëlla van den Bogaart extra voorwaarden te stellen zodat wij als gemeenteraad van Gennep niet de grip op de toezicht op ons openbaar onderwijs kwijtraken.

Nu zult u zeggen waar gaat dit over… hier een overzicht van alle bevoegdheden die een gemeenteraad heeft:

1. Het houden van toezicht op de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs;
  2. Het al of niet verlenen van goedkeuring aan de begroting en jaarrekening van de stichting wegens strijd met het algemeen belang, waaronder het financiële belang van de deelnemende gemeenten;
  3. Het al of niet instemmen met de wijziging van de statuten van de stichting;
  4. Benoeming leden raad van toezicht van de stichting;
  5. Het ontslaan van leden van de raad van toezicht bij: verwaarlozing van hun taak of onvoldoende functioneren; onverenigbaarheid van functies of belangen; wijziging van de omstandigheden of andere redenen op grond waarvan zijn handhaving als lid redelijkerwijs niet van de stichting kan worden verlangd;
  6. Het schorsen van leden van de raad van toezicht;
  7. Het zelf voorzien in het bestuur in geval van ernstige verwaarlozing door het college van bestuur of het functioneren van het college van bestuur in strijd met de wet;
  8. Het doen van een voorstel aan de raden tot ontbinding van de stichting op verzoek van het bestuur of in geval van ernstige verwaarlozing door het bestuur of het functioneren van het bestuur in strijd met de wet.

Wellicht lijken deze punten op het eerste oog niet van groot belang voor het dagelijks functioneren van een school, maar het zijn wel essentiële punten waarbij de gemeenteraad als gekozen volksvertegenwoordiging een controlerende rol in heeft namens alle inwoners van de gemeente Gennep.

Maar de samenwerking tussen gemeenteraad en College was weer zoals van ouds: de gemeenteraad kwam door het College in een onmogelijke positie omdat wij het raadsvoorstel pas in de laatste raadsvergadering van 2015 ontvingen en ook op die avond een besluit moesten nemen omdat er vóór 1 januari 2016 een besluit moest zijn. Een situatie die wij als VVD al herhaaldelijk hebben benoemd in de gemeenteraad, maar de meeste raadsfracties hebben aan dergelijke chantage geen boodschap en laten het gewoon gebeuren…

Daarmee hadden we als raad weinig keuze. We zijn akkoord gegaan met het voorstel, maar hebben tot de volgende aanvullende eisen besloten:

1. De wethouder en de gemeente Cuijk mogen voor de periode van één jaar namens onze gemeenteraad toezicht uitoefenen op het openbaar onderwijs. Vóór de begrotingsbehandeling in november 2016 moet er een nieuw raadsvoorstel komen met alle opties voor het toezicht op het openbaar onderwijs.
  2. Het College is verplicht om na een halfjaar met een evaluatie te komen over de werkwijze en daarbij aan te geven welke voor- en nadelen de gekozen werkwijze met de centrumgemeente Cuijk heeft.

Onze eisen werden gesteund door een meerderheid van de raad met als enige tegenstemmers de raadsleden van SP en D66. Hun prioriteiten liggen blijkbaar niet bij de toezicht op het openbaar onderwijs. Beide partijen wilden het maar gewoon laten gebeuren en de SP gaf zelfs aan: als we het over een jaar niet goed vinden dan sturen we wethouder Vandermeulen gewoon naar huis. Gelukkig waren er die avond voldoende raadsleden die wel op voorhand goed beleid willen besluiten en niet pas achteraf de brand willen blussen als het kwaad al is geschied.