Roepaen…. Status quo?

De VVD fractie heeft inmiddels een nieuw raadslid Fred Knigge. Fred is vooral van de cijfertjes en hem was in de jaarrekening 2014 opgevallen dat de gemeente Gennep voor een aantal zaken ‘garant’ staat, o.a. de Roepaen. Oorspronkelijk was dat voor een bedrag van ruim € 1.000.000, inmiddels is dat door afbetalingen terug gebracht naar garant staan voor dik € 600.000, zo meldt de jaarrekening van de gemeente. Vanuit de achterban bereikte ons daarnaast geluiden dat de crisis helaas ook niet zonder gevolgen aan de Roepaen voorbij trekt. Reden voor de VVD om een motie in te dienen tijdens de raadsvergadering van 25 januari.

In deze motie krijgt het college van burgemeester en wethouders van de gemeenteraad de opdracht om:

1. Onverwijld in overleg te treden met de Roepaen en te inventariseren of er een financiële injectie, en zo ja, ter hoogte van welk bedrag nodig is om de financiële en culturele belangen van de gemeente Gennep veilig te stellen;
  2. Met de bovengenoemde inventarisatie terug te komen naar de gemeenteraad, al dan niet vergezeld van een voorstel voor de raad om een eventueel beroep op de garantstelling te voorkomen.

Deze motie is het ultieme voorbeeld van het uitoefenen van de controlerende taak door de gemeenteraad. Immers de gemeente Gennep staat garant voor de Roepaen, je hoort als raadsfractie van wat betalingsstrubbelingen bij de Roepaen, dus dan wil je graag de status quo weten ,zou je zeggen.

Dat gold zeker voor het college bij monde van de wethouder Peter Lucassen. Hij gaf in zijn reactie aan erg blij te zijn met deze motie van de VVD. Ook hij had wat geruchten gehoord en wilde graag in overleg met Roepaen om eventuele problemen te inventariseren. Het college nam dan ook de motie ‘over’. Meestal wordt er over een door het college overgenomen motie niet meer gestemd, maar niet bij deze motie. Het CDA, Kern, PvdA en SP waren eveneens overtuigd van de noodzaak om een inventarisatie te maken bij de Roepaen om zo de belangen van de gemeente en eventuele gevaren in kaart te krijgen. Deze fracties waren dus voor de motie en hoefden er niet perse over te stemmen. Zo niet D66,deze fractie gaf aan de gevolgen van de motie ‘niet te kunnen overzien’ en wilde dus de behandeling van de motie uitstellen en dus ook stemmen over onze motie.

‘Het niet kunnen overzien’ is in alle eerlijkheid een onbegrijpelijk standpunt van D66, immers de motie roept nu juist op om duidelijkheid te krijgen in de financiële situatie van de Roepaen. Als dat dan in kaart is gebracht komt het college met de inventarisatie terug naar de raad zodat de raad deze situatie ‘wel kan overzien’.

Uiteindelijk werd er dus over onze motie gestemd; waren de voltallige fracties van CDA, Kern, PvdA, SP en natuurlijk de VVD voor deze motie, evenals 1 raadslid van D66 te weten Danny Arts. Tegen duidelijkheid verkrijgen inzake de Roepaen stemden D66 raadsleden Frank Pubben en Paul Wessels. De reden daarvoor is de VVD tot op de dag van vandaag een mysterie.