Gratis camperplaatsen, ondernemers in de kou..

In een eerder artikel hebben wij u al bericht over de gratis camperplaatsen die de gemeente Gennep aanbiedt en de strijdigheid hiervan met de Wet. De gemeente doet dat door de gratis plaatsen aan te merken als zijnde voor ‘het algemeen belang’. De VVD is van mening dat het een activiteit met puur economisch belang en niet algemeen belang. Het is dus een gekunstelde constructie om de wet te omzeilen.

Afgelopen maandag 29 februari werd dit aanwijzen van de gratis camperplaatsen als “algemeen belang” behandeld in de raadsvergadering. Een concept voorstel van Gennepse ondernemers uit de recreatieve sector om de exploitatie, tegen geringe vergoeding van gebruikers, ter hand te nemen kon helaas niet rekenen op steun van SP wethouder Peter Lucassen. Ook de oproep van de VVD om de huidige situatie die in strijd is met de wet niet via een aanduiding “algemeen belang” voort te laten bestaan werd helaas niet gesteund door een meerderheid van de raad.

Dit betekent dat de gemeente Gennep willens en wetens oneerlijke concurrentie met lokale ondernemers in stand houdt. Het wachten is nu op de behandeling van het initiatiefvoorstel van Tweede Kamerleden Ziengs (VVD) en Verhoeven (D66) om dit soort besluiten van gemeenteraden onrechtmatig te verklaren. Dan zal de gemeente Gennep alsnog de oneerlijke situatie moeten herstellen.

De VVD betreurt het dat de gemeenteraad nu nog steeds oneerlijke concurrentie van gemeente ten opzichte van ondernemers in stand laat. Onze ondernemers hadden beter verdiend!