Een gemeenteraad voor elke inwoner!

De fractie van de VVD Gennep is van mening dat de gemeente en dus ook de gemeenteraad een democratische verplichting heeft om er te zijn voor álle inwoners, ongeacht hun geloofs- en levensovertuiging. Juist vanuit deze gedachte en het respect voor de verschillende geloofs- en levensovertuigingen die mensen in onze gemeente hebben, vinden wij dat het ambtsgebed zoals dit nu wordt uitgesproken, niet past bij het idee dat de gemeente er is voor álle inwoners. Vandaar dat ons nieuw raadslid een initiatievoorstel heeft geschreven om het ambtsgebed af te schaffen.

De gemeenteraad van Gennep opent en eindigt vergaderingen altijd met het uitspreken van een ambtsgebed.

Het gebed bij opening luidt:

"Ik verzoek een moment van stilte om een ieder in de gelegenheid te stellen tot een gebed of overweging" (stilte voor gebed of overweging) "De vergadering is geopend"

Het gebed bij sluiting luidt:

"Ik sluit deze vergadering in het vertrouwen, dat ons werk het welzijn van de gemeente en haar inwoners mag bevorderen. Dat is onze bede aan God of elkaar. De vergadering is gesloten"
Bovendien is de scheiding tussen kerk en staat een belangrijk uitgangspunt in onze democratische rechtsstaat. Die scheiding hoort bij ons bestel en dit is dan ook voor de VVD een groot goed.

Graag willen wij verwijzen naar het feit dat steeds meer gemeenten zonder ambtsgebed werken. In 2015 hadden slechts 62 van de 393 gemeenten een ambtsgebed. Een flinke daling aangezien het in 2007 nog 95 gemeenten waren. Veel gemeenten besluiten het ambtsgebed te laten vervallen omdat het niet meer van deze tijd is.

Wij begrijpen dat dit initiatiefvoorstel voor individuele inwoners en ook raadsleden ongemakkelijk kan zijn omdat daarmee een jarenlange traditie in de gemeente Gennep komt te vervallen. Het is daarom ook eenieders recht om voorafgaand of na afloop aan de vergaderingen zelf een moment te kiezen voor reflectie en/of het uitspreken van de wens voor een effectieve en vruchtbare vergadering. Als liberale partij is de VVD van mening dat een ieder hierbij zijn of haar eigen keuzes moet maken. Wij zouden ons kunnen voorstellen dat deze leden in dit geval gebruik zouden kunnen maken van een commissiezaal die hen een halfuur voorafgaand aan elke vergadering ter beschikking wordt gesteld.

Samenvattend wil de VVD Gennep derhalve voorstellen met inachtneming van genoemde argumenten het ambtsgebed geen onderdeel meer te laten zijn van de gemeenteraadsvergaderingen.