Thorbeckepenning voor Marian de Bruijn en José Roovers

Deze verrassing zagen onze twee voormalige bestuursleden Marian de Bruijn en José Roovers niet aankomen. Tijdens het evenement met VVD partijvoorzitter Henry Keizer ontvingen beiden van hem een landelijke onderscheiding voor al hun inzet bij de VVD Gennep. De Thorbeckepenning is een onderscheiding die door het Hoofdbestuur van de VVD alleen in uitzonderlijke gevallen wordt toegekend. Hierbij zijn diverse criteria van belang zoals het meer dan 20 jaar, zelfs meer dan 30 jaar actief zijn geweest binnen de partij. In aanwezigheid van 60 gasten, waaronder veel familie en vrienden werden Marian en José in het zonnetje gezet.

Het evenement begon met een Liberaal Café waar Henry Keizer in gesprek ging met Onno Hoes, beoogd voorzitter van de VVD regio Zuid en onze eigen fractievoorzitter Janine van Hulsteijn over de vernieuwing van de partijstructuur. De VVD zet in op een netwerkstructuur waarbij er minder leden voor bestuursfuncties nodig zijn en meer mensen het liberale geluid in de lokale politiek naar buiten dragen. Voor de VVD Gennep betekent dit dat onze afdeling weliswaar gaat fuseren met VVD afdelingen van omliggende gemeentes, maar onze Gennepse fractie zich daardoor nog beter focussen op de Gennepse samenleving en die liberaler te maken. Iets dat in de gemeente Gennep zeker wenselijk is!

Aan het eind van dit Liberaal Café was het podium bij de Roepaen opnieuw aan onze landelijke partijvoorzitter Henry Keizer. In een zeer indrukwekkende toespraak memoreerde hij hoe belangrijk Marian en José voor de VVD Gennep in de afgelopen decennia waren en nu nog steeds zijn. Marian heeft veel werk verzet voor onze afdelingals secretaris en voorzitter maar ook het liberalisme uitgedragen in de lokale politiekvanuit haar rol als gemeenteraadslid en burgercommissielid. José heeft meer dan10 jaar als burgercommissielid de VVD in de Gennepse politiek vertegenwoordigden in diverse bestuursfuncties zoals secretaris en penningmeester een bijdragegeleverd aan onze liberale vereniging. Dhr. Keizer dankte hen voor al hun inzet door hen de Thorbeckepenning als landelijke onderscheiding van het VVD Hoofdbestuur te overhandigen. Alhoewel met hen was afgesproken dat wij ze in het zonnetje zouden zetten hadden ze dit helemaal nooit verwacht.

Tijdens het aansluitende diner volgde een tweede verrassing: namens alle leden van de VVD Gennep mocht onze voorzitter hen de benoeming tot leden van verdienste van de afdeling overhandigen. Een bescheiden poging vanuit onze lokale club om Marian en José naast de landelijke Thorbeckepenning te laten voelen hoe waardevol hun inzet niet alleen de afgelopen decennia, maar zeker sinds de herstart in 2010 voor ons was. Zonder deze twee dames en de garantie dat zij de basis van onze afdeling zijn, had onze fractie nooit kunnen bereiken waar we nu zijn!

Wij kijken terug op een namiddag en avond die in het teken stond van dankbaarheid richting onze nieuwe twee leden van verdienste en de blik vooruit in een sterkere VVD in Noord-Limburg, Land van Cuijk en het Rijk van Nijmegen. Want dit laatste bleek door alle gesprekken tijdens Liberaal Café, borrel en diner: als nieuwe netwerkpartij kunnen wij beter van elkaar leren en hopen wij de kiezers nog beter te kunnen overtuigen VVD te stemmen en bij ons actief te worden!