VVD wil informatieavond over mogelijke uitbreiding haven Heijen

Op 15 maart 2016 hebben de raads- en commissieleden een raadsinformatiebrief van het College van burgemeester en wethouders ontvangen inzake een initiatief tot mogelijke uitbreiding van de haven in Heijen. In de raadsinformatiebrief wordt aangegeven dat de bedrijven Teunesen Zand en Grint en AVG Heijen het voornemen hebben een uitbreiding te verkennen.

De VVD Gennep heeft al eerder contact gehad met de bedrijven en in deze gesprekken is ook dit onderwerp naar voren gekomen. Aangezien wij het mogelijke economische belang ( en bijbehorende uitbreiding werkgelegenheid ) voor de bedrijven begrijpen willen wij graag nader geïnformeerd worden over deze nieuwe ontwikkeling. Hier speelt eveneens mee dat wij naast het economisch belang ook veel waarde hechten aan de maatschappelijke gevolgen die een dergelijke ontwikkeling zou kunnen hebben voor de leefomgeving van de kern Heijen. Immers, de kern Heijen is al zwaar belast door haar ligging tussen snelweg, de rondweg, de Maas en de bedrijventerreinen.

Tevens zijn er in dit dossier diverse historische feiten die niet voor elk huidig raadslid helder zijn. Denk daarbij aan de rol en de financiële consequenties die de gemeente had in een eerdere poging. De eigendomsrechten van de gemeente m.b.t de strategische grondpositie zijn eveneens interessant om opnieuw te bespreken.

Kortom: graag zou de VVD zien dat, alvorens door de politiek dan wel het College een positie wordt ingenomen in dit dossier, een informatieavond - zoals deze ook heeft plaatsgevonden voor andere onderwerpen – wordt gegeven voor de gemeenteraad om nadere toelichting te ontvangen van de initiatiefnemers en de gemeente.

Verzoek aan de griffier en het College:

Het organiseren van een informatieavond inzake "uitbreiding haven Heijen" met daarbij aandacht voor de nieuwe ontwikkelingen (door presentatie van de initiatiefnemers), een schets van het verleden (toelichting wat toen het traject was), standpunt van de gemeente, toelichting van de strategische grondpositie en tevens het communicatietraject en hoe in deze de inbreng van de inwoners van Heijen en de dorpsraad (bijvoorbeeld door uitnodigen van Hejje Mojjer) te betrekken.

Namens de VVD Gennep,

Janine van Hulsteijn