Dossier Heikant - het valt niet mee

Op dinsdag 6 januari bracht het college van burgemeester en wethouders voor de tweede keer (na 26 augustus 2014) het voorstel aan tot vaststelling van een structuurvisie voor de Heikant in Gennep in de ring. Maar wat is een structuurvisie? Een structuurvisie is de verwachting of de wens voor de ontwikkeling van de samenhang (structuur) van een plaats of een gebied. Daarmee is de structuurvisie de onderlegger voor de later vast te stellen bestemmingsplannen.

Het voorstel voor de structuurvisie Heikant maakt het mogelijk om ter plaatse in de toekomst 150 woningen te bouwen en 68 zorgwoningen een woonbestemming te geven, een totaal dus van 218 woningen. Aan de structuurvisie is gekoppeld een nieuw te sluiten samenwerkingsovereenkomst (SOK II) tussen de gemeente, Dichterbij en Parkvisie. Deze SOK II moet SOK I gaan vervangen. Waarom dat zult u denken? Nou SOK I gaat uit van 300 te bouwen woningen en de drie partijen zijn tot de conclusie gekomen dat die plannen in de huidige tijd niet realistisch zijn. SOK I is een overigens een overeenkomst waarbij de gemeente vrijwel geen financieel risico loopt. Saillantdetail:  2 weken na ondertekening (juli 2008) van SOK zou de gemeente een bedrag van euro 850.000 hebben ontvangen van Parkvisie. Tot op heden is daar 'al' ruim euro 106.000 van binnen gekomen bij de gemeente.

Helaas bleek, net als bij de behandeling de vorige keer, al snel dat er nog steeds erg veel onduidelijkheden, onvolkomenheden en tegenstrijdigheden in het voorstel stonden. Zo was de financiele paragraaf niet in orde en waren er vragen of het college wel het mandaat had om uit de visie voortvloeiende contracten te tekenen. Daarnaast lag er een juridisch advies waaruit bleek dat ook de advocaat van de gemeente nog erg veel vraagtekens had bij dit dossier en het ook voor de advocaat nog niet duidelijk was, wat de beste weg was om met dit dossier om te gaan. Ook had de commissie reeds in augustustus toegezegde informatie, over de hoogte van de investeringen van de andere partijen in dit dossier Parkvisie en Dichterbij, niet ontvangen. Die informatie was immers nodig om goed in te kunnen schatten of we als gemeente wel een SOK II moeten aangaan of bijvoorbeeld SOK I ontbinden en alle plannen tot woningbouw op de Heikant van tafel vegen?

Die laatste vraag was erg belangrijk geworden omdat we vlak voor de behandeling van de structuurvisie een presentatie hadden gekregen over de volkshuisvestelijke opgaves die we hebben in de gemeente Gennep. Uit die presentatie bleek namelijk dat Gennep een overschot heeft op de plancapaciteit (woningbouw) van 595 woningen! Daarbij kwam dan ook meteen het advies (zie pag 28 van de presentatie) aan de gemeente om:

1) geen nieuwe initiatieven tot woningbouw te ontplooien

2) geen stappen in lopende initiatieven te zetten en

3) de plancapaciteit terug te brengen door prioritering, risicoanalyse en overleg met initiatiefnemers.

Na deze presentatie stelde de oppositie dan ook voor om de structuurvisie van de Heikant te halen om eerst eens te bekijken wat de gevolgen voor de Heikant zijn nu we weten dat we een overschot van 595 woningen hebben op de plancapaciteit. We moeten in Gennep immers gaan schrappen! Niet leuk, maar helaas wel noodzakelijk. De coalitie van SP, D66 en Kern waren het hier niet mee eens en verklaarden het incomplete, met tegenstrijdigheden en fouten doorspekte voorstel rijp voor behandeling in de raad. De oppositie (VVD, CDA en PvdA) vond op puur inhoudelijke gronden het voorstel helemaal niet rijp voor de raad. Elke fractie heeft in de commissie 1 stem en dus staakten de stemmen en was er geen meerderheid om het in de raad te behandelen. Daarmee ging het voorstel terug naar de tekentafel om te verbeteren en stond het niet op de agenda van de raadsvergadering van 19 januari.

Totdat....

De coalitie het plan opvatte om de structuurvisie op 19 januari tijdens de raadsvergadering aan de agenda toe te voegen bij het vaststellen van de agenda. De voltallige oppositie was verbijsterd. Immers SP, D66 en Kern handelen daarmee in strijd met ons commissiesysteem in Gennep en zouden met die actie dan ook meteen behandeling van voorstellen in de commissie overbodig hebben gemaakt. Daarnaast wist de oppositie tot aanvang van de raadsvergadering niet eens wat er nu precies besproken zou gaan worden. De coalitiepartijen hadden immers een initiatiefvoorstel aangekondigd op 6 januari en dat hadden we niet ontvangen. Onduidelijkheid en verschil in informatievoorziening alom. Ook burgers zouden door deze actie van SP, D66 en Kern niet de gelegenheid hebben om van hun inspreekrecht gebruik te maken op dit majeure dossier.

Na veel overleg over en weer, waarbij de oppositie van VVD, PvdA en CDA een vurig pleidooi hielden en de coalitie daarbij opriepen dit agendapunt niet toe te voegen, besloot de coalitie het agendapunt structuurvisie Heikant niet toe te voegen. Dat besluit werd zeer gewaardeerd door de oppositie!

En hoe nu verder? De coalitie wil de structuurvisie graag voor het zomerreces weer in de raad hebben en hebben daarbij toegezegd dan ook de oppositie te betrekken en samen de informatie te vergaren nodig is om een weloverwogen besluit te nemen over de structuurvisie en haar gevolgen. De partijen gaan dus nu allen gezamenlijk proberen een voorstel naar de raad te brengen zodat er ook een keer fatsoenlijk een raadsbesluit genomen kan worden inzake de Heiant.

Wat wil de VVD dan nog allemaal o.a. weten?

1) duidelijkheid over de wel of niet gedane betalingen volgens SOK I

2) overzichten van reeds gedane investeringen van zowel Dichterbij, Parkvisie en de gemeente

3) de structuurvisie moet eerst gelegd worden langs het voorstel van volkshuisvestelijke opgaves en de daarin voorgestelde stappen dienen genomen te worden.

Al met al een heel moeilijk dossier in een hele moeilijke tijd. Dossier Heikant.. het wordt vervolgd.