Besluit AZC Huys Heijen genomen. En nu?

De meerderheid van de gemeenteraad heeft gekozen vóór de komst van een AZC bij Huys Heijen. Een besluit waarbij het ontbrekende draagvlak in Heijen en de terechte twijfels van de inwoners er dus niet toe doen. Ruim één week na de besluitvorming door de gemeenteraad op 18 april jl. willen wij als VVD Gennep terugblikken op het gelopen traject tot nu toe en aangeven waarom wij tegen het asielzoekerscentrum bij Huys Heijen hebben gestemd.

Waarom worden er überhaupt geschikte locaties gezocht?

De komst van het AZC Huys Heijen heeft zijn oorsprong in november 2015. Kijkend door een roze bril en zonder na te denken over mogelijke gevolgen voor onze samenleving stemden toen alle raadsleden van SP, CDA, D66, Kern en PvdA in met een door de PvdA geïnitieerde motie. Hun oproep toen: “College, ga op zoek naar geschikte locaties voor de opvang van asielzoekers!” De VVD heeft toen als enige partij tegen gestemd. Wat ons betreft heeft Gennep al meer dan voldoende uitdagingen als kleine gemeente.

Businesscase: 150 asielzoekers, 5 jaar, Huys Heijen!

In maart 2016 kwam het college met het voorstel om een Aanvullende Opvanglocatie te vestigen op Huys Heyen voor 150 asielzoekers. Er volgenden 2 inspraakavonden, een commissiebehandeling en uiteindelijk de raadsvergadering bij Pica Mare. Op geen enkele avond konden de vragen van bewoners of politici tot tevredenheid worden beantwoord. Alle informatie riep alleen nieuwe vragen en onduidelijkheid op!

Waarom hebben wij tegen het voorstel gestemd?

Voor de VVD Gennep zijn een 4-tal punten in dit dossier van eminent belang:

• Draagvlak onder de inwoners van Heijen?

Dat is er dus niet! De inspraakavonden waren zeer verhelderend: er is geen draagvlak onder de inwoners van Heijen voor de vestiging van een AZC op deze locatie, in deze bebouwing en met deze hoeveelheden vluchtelingen. Zelfs de mensen die principieel voor opvang zijn, vinden deze locatie niet geschikt.

Zowel in de commissie als ook bij de raadsvergadering spraken vele burgers van Heijen en ook de dorpsraad Heije Mojjer, allen met dezelfde boodschap: Raad stem tegen dit voorstel!

Dan is het toch verbijsterend dat een meerderheid van de raad al deze oproepen vanuit Heijen naast zich neerlegt en gewoon akkoord gaat? Worden in de gemeenteraad van Gennep de belangen van het COA zwaarder gewogen dan de belangen van onze eigen inwoners die wij als raad moeten vertegenwoordigen?

• De wisselende informatie in dit dossier!

De informatievoorziening in dit dossier onder politieke verantwoordelijkheid van de burgemeester, was van een andere wereld: onvoorstelbaar.

Eerst werd het raadsvoorstel slechts in concept aangeleverd, vervolgens zonder akkoord van de raad tussentijds gewijzigd. Dan was er ook nog allerlei tegenstrijdige informatie en op het laatste moment werd de raad zelfs nog overladen met nieuwbouwplannen op het terrein van het kasteel: een menhouderij waarin tijdelijk asielzoekers opgevangen kunnen worden. Dit proces gaf de VVD Gennep niet het vertrouwen dat we nu alle informatie hadden. Door alle politieke partijen vielen grote woorden van verwijt richting de burgemeester maar de uiteindelijke consequentie, een stem tegen het plan, viel niet. De coalitiepartijen kozen braaf voor opvang in Huys Heijen.

• VVD: weliswaar tegen opvang, maar wel kaders meegeven!

Zoals aangegeven stemden wij in november 2015 tegen de motie van de PvdA, desalniettemin kijken wij op elk dossier ook kritisch naar de inhoud. Wij proberen onze kaders mee te geven om het voorstel beter, of in dit geval minder slecht te maken.

Voor ons aanleiding om extra aandacht te vragen voor tal van punten! Denk hierbij aan de brandveiligheid van de rijksmonumentale panden. Een dergelijk historisch pand in een dorpskern is naar aard en bouwwijze niet zonder meer geschikt voor logies van personen. Kijk naar de nieuwbouwplannen die in de laatste week als een duveltje uit een doosje naar buiten kwamen! Wat een oneigenlijke gang van zaken om opvang van asielzoekers 100% te vermengen met het economisch belang en de instandhouding van het rijksmonument. Dat gaat over de rug van de inwoners van Heijen en de asielzoekers! De inwoners van Heijen zijn hier dan ook volkomen terecht witheet over, zo ook de VVD!

• Wie stemden nu uiteindelijk tegen dit voorstel?

De voltallige VVD uiteraard! Maar ook CDA raadslid Jos Sutmuller en PvdA raadslid Luc Brouwers. Let wel: in november nog beiden voorstander van de motie tot het zoeken van opvanglocaties.

Besluit genomen. En nu?

De bal ligt nu bij de eigenaar van Huys Heijen en het COA. Immers, de nieuwbouw en het plaatsen van (tijdelijke) containers als opvanglocatie is verboden. Alleen de bestaande bebouwing mag worden gebruikt en daar kunnen geen 150 asielzoekers in. Een harde eis die het COA continue noemde omdat ze onder de 150 asielzoekers geen businesscase hebben. De eigenaar van Huys Heijen moet verplicht zorgen voor gecertificeerde beveiligers na kantooruren en moet het pand eerst brandveilig voor logieslocatie maken. De tijd zal het leren of zowel het COA als de eigenaar hier ‘brood in zien’.

Voor de inwoners van Heijen is nu heel belangrijk: zorg er voor dat er in het dorp geen andere ruimtes beschikbaar komen voor dagopvang van asielzoekers. Voorkom dus dat tal van asielzoekers dagelijks door Heijen gaan zwerven!

Daarnaast hoort de VVD geluiden dat er driftig gezocht wordt binnen de gemeente naar nog meer opvanglocaties, dus wellicht ‘binnenkort ook bij u in de buurt’! Krijgen we straks in alle dorpen, dus ook in Milsbeek, Ottersum, Ven-Zelderheide en Gennep een AZC?