VVD wil overzicht kosten zoektocht AZC

In november 2015 heeft de gemeenteraad in meerderheid de motie "faciliteren ondersteuning vluchtelingen" aangenomen. De VVD Gennep was toen als enige partij tegen die motie en heeft dus geen steun verleend aan alle gemaakte kosten op dit dossier. Nu er vooralsnog geen AZC Huys Heijen blijkt te komen wordt er wel gesproken over een nieuwe zoektocht naar andere locaties. Om hierover een gedegen en onderbouwd standpunt in te nemen willen wij op korte termijn duidelijkheid over de kosten tot nu toe.

Een gedetailleerd overzicht van alle uitgaven geeft de gehele gemeenteraad de kans om uiteindelijk een kosten baten afweging te maken tussen de wens naar vestiging van een AZC en de gevolgen voor onze eigen samenleving die de zoektocht zal gaan hebben. Als VVD vrezen wij bovendien nieuwe onrust in onze dorpen en wijken. Dit is een ontwikkeling die wij willen voorkomen, immers is niemand gebaat bij onrust in onze eigen gemeente!

Vandaar dat wij het College van burgemeester en wethouder hebben verzocht antwoord te geven op de volgende vragen:

1. Hoeveel ambtelijke uren zijn t/m 4 mei 2016 gemaakt om uitvoering te geven aan de motie en alle bijbehorende zaken in dit traject?
  2. Welke gemeentelijke taken of projecten hebben vertraging opgelopen i.v.m. de ambtelijke uren die noodzakelijk waren om uitvoering te geven aan de motie?
  3. Wat is het totaalbedrag en de specificatie van alle kosten die gemaakt zijn om uitvoering te geven aan de motie? (Graag uitgewerkt in detail. Denk hierbij onder andere aan de kosten voor zaalhuur, beveiliging, interne uren, kosten voor bewonersbrieven, enz.)
  4. Binnen welk onderdeel van de programmabegroting vallen de diverse kosten
  5. Welke bezuinigingen op andere onderdelen van de begroting zijn nodig om binnen de kaders van de begroting 2016 te blijven?

Zodra wij een antwoord hebben ontvangen op deze vragen of anderszins nieuws hebben zullen wij u zoals gebruikelijk informeren op deze website of via social media.