VVD vraagt aandacht voor verkeersveiligheid

Enkele maanden geleden heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over de ‘smileys’, de snelheidsmeters in de gemeente Gennep. Na overleg met de Wijkraad Gennep Zuid vonden wij dat de smiley op de Brabantweg veel te ver van de kruising met de Willem Boyeweg afstaat. De gemeente Gennep gaat daarom nog deze week actie ondernemen en deze smiley verplaatsen in de richting van het kruispunt met de Willem Boyeweg. Daardoor wordt de verkeersveiligheid op dit kruispunt aanzienlijk verhoogd.

De oversteekplaats bij de kruising Brabantweg/Willem Boyeweg wordt namelijk dagelijks gebruikt door tientallen Gennepenaren, en dan met name schoolgaande kinderen of kinderen/jongeren die naar de speelplaats gaan. Door zowel gebruikers als omwonenden wordt deze locatie als veel te gevaarlijk gezien. Tijdens een wijkbezoek in 2014 gaf ook de gemeente aan dat de huidige inrichting ter plaatse gevaarlijk is. Sindsdien heeft de gemeente naar eigen zeggen actie ondernomen en een snelheidsmeter moet bijdragen aan een veiligere oversteekplaats. De smiley is nu echter geplaatst ter hoogte van het busstation en heeft dus geen directe betrekking op het genoemde kruispunt. Het is daarnaast voor veel automobilisten technisch ook onmogelijk om zo vlak na de rotonde al de snelheidslimiet te bereiken, iets verderop heeft ook daarvoor dus plaatsing meer zin.

Ter informatie nog een compleet overzicht van alle smileys dat de VVD van de gemeente Gennep heeft mogen ontvangen:

locatiet.h.v.kernmax. snelheidIn overleg met:
BrabantwegBusstation GennepGennep50 km/uurWijkraad Gennep-Midden en Wijkraad Gennep-Zuid
NierswegNieuwstraatGennep30 km/uurWijkraad oude kern
NijmeegsewegHorsestraatGennep50 km/uurBuurtbewoners Nijmeegseweg/Horsestraat
KleefsewegKerkvonderVen-Zelderheide50 km/uurBewoners Kleefseweg
HoofdstraatHoogveldHeijen50 km/uurNiet bekend: smiley hangt hier al meer dan 10 jaar
ZwartewegOnderkantMilsbeek50 km/uurNiet bekend: smiley hangt hier al meer dan 10 jaar
BloemenstraatSteenwegMilsbeek30 km/uurSL!M en buurtvereniging de Sprokkelaars
Eindstraat
Ven-Zelderheide50 km/uurBewoners Eindstraat

De gemeente Gennep heeft in antwoord aan de VVD aangegeven dat de smileys zijn ingesteld op de maximumsnelheid ter plaatse. Aanvullend is aangegeven dat de smiley op de Eindstraat te Ven-Zelderheide eind 2014 geplaatst zou moeten zijn. De smiley op de Zwarteweg is kapot en wordt in 2015 vervangen.

De meeste smileys zijn geplaatst op verzoek van (buurt)bewoners van een straat naar aanleiding van klachten over te hoge snelheden of tijdens collegebezoeken. De “exacte” locatie heeeft in de meeste gevallen de gemeente zelf bepaald.

De VVD is tevreden met deze positieve en snelle reactie en vooral actie van de gemeentelijke ambtenaren.