Kunstgrasveld voor alle voetbalverenigingen?

Het College zal in gesprek gaan met de besturen van alle voetbalverenigingen om de kaders en mogelijkheden van kunstgrasvelden te bespreken. Dit is het resultaat van de afgelopen raadsvergadering en het raadsbesluit voor kunstgras voor Vitesse zoals dat eerder dit jaar werd besloten. De toezegging die de wethouder gisteravond deed was dan ook niet nieuw aangezien in de raad al regelmatig over de mogelijkheid van het aanleggen van kunstgrasvelden bij andere sportverenigingen is gesproken.

De VVD heeft een helder standpunt in deze, goede sportvoorzieningen zijn van wezenlijk belang voor het welzijn van onze inwoners en voor onze verenigingen. Wij waren dan ook een voorvechter voor het kunstgrasveld bij Vitesse. Alhoewel er bij Vitesse ook nog de problematiekrondom de waterafvoer speelde zijn wij van mening dat de rest van de 'deal' die Vitesse met de gemeente maakte op een zelfde wijze mogelijk moet zijn voor andere sportverenigingen. Immers, zonder financiƫle steun van de gemeente is een kunstgrasveld voor de verenigingen niet te betalen! Dat bleek uit gesprekken die wij hadden met verschillende buitensportverenigingen.

Voor het College is er nu dus puzzelwerk: Onze sportverenigingen zijn geprivatiseerd en zelf eindverantwoordelijk of zij wel of niet voor een kunstgrasveld kiezen. Door die privatisering zijn er overeenkomsten met de verenigingen en moeten ze in eerste instantie zelf opkomen voor onderhoud aan de velden. De financiering is echter niet mogelijk zonder gemeentelijke bijdrage. Ook heeft een dergelijk veld een heel andere vorm van onderhoud nodig. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook lease opties waarbij een kunstgrasveld niet gekocht wordt. Vandaar dat het College nu aan zet is om in gesprek te gaan om alle haken en ogen te inventariseren en met een oplossing c.q. voorstel naar de raad te komen. Als dat kader dus helder is, dan kan de vereniging afwegen of en zo ja hoe, ze deze investering in de toekomst op gaan pakken.

Een mooi resultaat voor de voetbalverenigingen, de VVD blijft echter ook aandacht vragen voor de kwaliteit van voorzieningen bij andere sportclubs!