Werkbezoek bij bierbrouwerij Hertog Jan

Op uitnodiging van de VVD Limburg waren afgelopen dinsdag onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en commissielid Fred Knigge op werkbezoek bij bierbrouwerij Hertog Jan in Arcen. Een bijzonder werkbezoek en een uitnodiging die bij de VVD Gennep zeker niet tegen dovemansoren werd gezegd. Het proces van het produceren van gerstenat van dichtbij bekijken is uiteraard zeer aantrekkelijk!

Samen met de VVD Bergen togen Janine en Fred naar Arcen om een kijkje te nemen achter de schermen van deze unieke werkgever in onze regio. Op het programma stond een korte bedrijfspresentatie gegeven door Kim Vogten. Zij hield een zeer helder en goed verhaal over moedermaatschappij AB-Inbev en Hertog Jan in het bijzonder. Daarnaast belichtte zij goed het maatschappelijk ondernemen waar AB-Inbev uitdrukkelijk mee bezig is en dat alles onder het genot van een biertje en pizza's!

Het programma werd vervolgd met een rondleiding door de brouwerij waarbij we begonnen bij het proeven van de basis van bier; het water uit de bron. Vervolgens gingen we verder het brouwproces in waar op dat moment ook de Hertog Jan Grand Prestige gebrouwen werd. We voelden en roken de ingrediƫnten zoals gerst (wordt mout), gerstschroot en hoppellets. Toen kwamen we bij de mooie grote koperen ketels waar het echte brouwproces, het maischen begint en waar we warme 'wort' hebben geproefd om vervolgens uitleg te krijgen over het toevoegen van gist als het wort genoeg afgekoeld is. Na de gisting is het wort dan verworden tot.... BIER!

Uiteraard hebben we ook nog het laatse gedeelte gezien van het productieproces, het bottelen waarna we over gingen tot de bierproeverij.De brouwerij in Arcen brouwt de speciaalbieren van Hertog Jan: Dubbel, Triple, Karakter en Grand Prestige.

Bijzonder daarbij was het proeven van een Grand Prestige van 2014 en een Grand Prestige van 2004, wat een verschil! Bier drinken, het wordt meer en meer een proces van bierbeleving, zeker met de speciaalbieren die Hertog Jan in Arcen brouwt en die dan te drinken in de kelder waar de oude flessen op rekken opgeslagen liggen!

Al met al een zeer informatief, lekker en gezellig werkbezoek, een aanrader voor iedereen!