Veiligere buurten door WhatsApp groepen

In Nederland worden in steeds meer gemeentes zogenaamde “WhatsApp Buurtpreventie groepen” gevormd door burgers. Via deze WhatsApp groepen worden onveilige situaties in de buurt vroegtijdig gesignaleerd. Dat signaleren gaat via de zogenaamde SAAR methode: Signaleren, Alarmeren 112, Appen en Registreren. Als VVD Gennep hebben wij veiligheid hoog in het vaandel staan, vandaar dat wij tijdens de afgelopen raadsvergadering aandacht vroegen voor deze nieuwe trend.

Er zijn al diverse gemeenten waar de WhatsApp groepen succesvol geïmplementeerd zijn in het dagelijks leven in de wijken. Zie voor een actueel overzicht van de groepen ook de website www.wabp.nl. De eerste resultaten die o.a. via een artikel in de Limburger van 27 juni jl. naar buiten kwamen blijken uitstekend te zijn. Zo werd er in dat artikel melding gemaakt van het feit dat door het vormen van deze groepen in Weert een gemiddelde daling van 37% (!) van het aantal inbraken was en in 1 wijk zelfs sprake van 57% (!), dat is meer dan de helft!

We kunnen dus stellen dat deze WhatsApp groepen relatief eenvoudig zorgen voor een veiligere wijk!

In vele wijken van onze gemeente zijn op dit moment nog geen WhatsApp groepen actief. Wij zien hier dan ook een grote kans voor verbetering van de veiligheid van onze wijken.

Dat was dan ook de reden dat de VVD tijdens de raadsvergadering van 27 juni waarin de Voorjaarsnota werd behandeld, een motie heeft ingediend die het college van burgemeester en wethouders opdraagt om:

1. Middels een brief en een bericht in 1Gennep aan de inwoners van buurten in Gennep, de inwoners te wijzigen op de mogelijkheid van de WhatsApp-groepen en initiatiefnemers voor zo’n buurt WhatsApp-groep te faciliteren en ondersteunen
  2. Een en ander ook af te stemmen en te organiseren met de politie samen
  3. Daar waar WhatsApp groepen actief zijn, ook te zorgen voor het plaatsen van de Buurt WhatsApp borden

De burgemeester als portefeuillehouder veiligheid vond het meteen een prima idee en nam de motie van de VVD dan ook meteen ‘over’. Met dat besluit kunnen we dus op een relatief eenvoudige manier de veiligheid in onze wijken ongelooflijk vergroten en daar zijn we allemaal bij gebaat!