VVD peiling: Inwoners gemeente Gennep mogen samenwerking kiezen!

De plannen voor een vergaande ambtelijke samenwerking tussen Gennep en Venray blijft de gemoederen bezighouden. De beide colleges onderzoeken namelijk momenteel welke gemeentelijke organisatieonderdelen zouden kunnen worden samengevoegd. Ondanks toezeggingen, van het Gennepse College van burgemeester en wethouders, dat er geen onomkeerbare stappen worden gezet dendert de samenwerkingstrein verder door richting ambtelijke fusie. De VVD Gennep heeft al langer grote twijfels bij de gekozen samenwerking. Ook onder de inwoners van Gennep roepen de plannen nogal wat vragen op en de VVD snapt dat volkomen en wil daar nog meer van weten. Om die reden hebben wij een peiling op onze website www.vvdgennep.nl geplaatst waar alle inwoners hun favoriete samenwerkingspartner voor de gemeente Gennep kunnen kiezen.

De VVD Gennep heeft in het verkiezingsprogramma een duidelijk standpunt ingenomen over samenwerking. Wij zijn voorstander van vergaande regionale samenwerking waar dat voordelen brengt voor onze inwoners en onze lokale werkgelegenheid. We moeten met alle omliggende gemeenten een goede bestuurlijke verstandhouding hebben en de samenwerking verder verbeteren. De VVD wil echter niet dat er exclusief wordt gekeken naar Noord-Limburg, ondanks het feit dat we daar op enkele dossiers zoals de zorg en de veiligheid mee moeten samenwerken. Voor de VVD ligt de focus van de economische samenwerking bij de regio Nijmegen en de regio Land van Cuijk & Maasduinen, gemeentes die dus direct grenzen aan Gennep.

Met de vraag ‘Met welke gemeente/regio moet Gennep volgens u gaan samenwerken’ bieden wij alle inwoners en ondernemers de mogelijkheid om zelf hun mening te geven op dit politiek gevoelig dossier. Er worden diverse antwoordmogelijkheden geboden die allemaal hun eigen voor- en nadelen zullen hebben. De VVD Gennep zal het resultaat van de peiling uiteraard meenemen in de komende raadsdiscussies over de samenwerking met Venray.

Het is aan de burgers zelf om een gewogen keuze te maken tussen de volgende antwoordmogelijkheden:

1. Bergen
    De gemeente Bergen is de directe buurgemeente van Gennep. Wij werken op diverse onderwerpen samen met Bergen in de regio Noord-Limburg. Daarnaast heeft Gennep samen met Bergen en Mook/Middelaar de Strategische Regiovisie die gericht is op een integrale ontwikkeling van de Maasduinen.

2. Venray
    Gennep grenst niet aan de gemeente Venray – daar liggen Bergen, Boxmeer en de Maas tussen – maar er wordt wel mee samengewerkt. De samenwerking komt voort uit de afspraken in de regio Noord-Limburg. Er lopen op dit moment pilots tussen Gennep en Venray waarbij ambtenaren kennis maken met de organisatie van de andere gemeente. Venray is daarnaast bezig met samenwerking met de gemeente Horst aan de Maas.

3. Land van Cuijk (Boxmeer/Cuijk)
    Het Land van Cuijk met als samenwerkingspartners vooral Boxmeer en Cuijk grenst aan Gennep door aan de overkant van de Maas te liggen. Op economisch en onderwijs gebied werken de regio’s Maasduinen en Land van Cuijk nauw samen. Ook voor de zorg heeft Gennep te maken met bijvoorbeeld het Maasziekenhuis en de huisartsenpost in Boxmeer.

4. Mook/Middelaar (Nijmegen)
    De gemeente Mook en Middelaar heeft de afgelopen jaren bewust gekozen voor samenwerking met de regio Nijmegen. Er zijn samenwerkingsafspraken gemaakt met de gemeente Heumen. Waar Gennep voor de zorg naar Noord-Limburg en dus Venlo kijkt heeft Mook gekozen voor Nijmegen. Gennep heeft als buurgemeente van Mook onder andere samenwerkingsafspraken op gebied van de Strategische Regiovisie en de INTOS.

5. Groesbeek
    De gemeente Gennep grenst ook aan de gemeente Groesbeek, dus ook dit is een mogelijke samenwerkingspartner. Groesbeek is op dit moment in een traject om te herindelen met Millingen en Ubbergen tot de nieuwe MUG-gemeente. Als gemeente heeft Groesbeek met vergelijkbare situaties te maken als Gennep: ligt in een uithoek van de provincie, heeft een grens met Duitsland en grenst grotendeels aan een andere provincie.

6. Venlo
    De gemeente Venlo en daarmee in principe de regio Noord-Limburg zijn voor Gennep op bestuurlijk niveau een logische samenwerkingspartner omdat Venlo de ‘centrumgemeente’ is voor de kop van Limburg. Gennep heeft diverse samenwerkingsafspraken met Venlo: de zorg, de Veiligheidsregio, Floriade/Greenpark, ...

In de Media: De Gelderlander 24 oktober 2014: VVD: inwoners kiezen partner Gennep