Coleur locale in het sociaal domein?

De samenleving verandert. We worden ouder, mensen willen langer thuis blijven wonen. Vroeger keken mensen voor elk probleem naar de gemeente voor een oplossing, maar dat is inmiddels niet meer te betalen. Als wij het goede zorgniveau dat we tegenwoordig hebben, willen koesteren en doorontwikkelen voor toekomstige generaties, moet nu een verandering komen in hoe we met z’n allen omgaan met zorg en welzijn. Dit is het uitgangspunt voor de VVD Gennep bij de komende veranderingen in het sociaal domein. Dat de meningen politiek nogal van elkaar verschillen bleek opnieuw tijdens de raadsvergadering van maandag 13 oktober jl. waar het beleidsplan Sociaal Domein 2015-2018 en het bijbehorende voorstel voor het oprichten van de Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Noord-Limburg werden besproken.

De VVD vraagt mensen waar mogelijk voor zichzelf te zorgen en mensen moeten ook meer voor elkaar gaan zorgen. Zo staat het ook verwoord in het beleidsplan dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van Gennep. In eerste instantie moeten mensen met een zorgbehoefte hulp zoeken in de eigen familie- of vriendenkring, pas daarna worden mantelzorgers, vrijwilligers en professionals er bij betrokken. Er komen verder ook steeds vaker groepen mensen die andere ondersteuning bieden zoals bijvoorbeeld mensen die ouderen gezelschap houden. Deze ontwikkeling maakt de zorg beter en persoonlijker.

Dat wij als kleine gemeente Gennep de grote zorgtaken niet allemaal in ons eentje kunnen bewerkstelligen maakt dat wij samenwerken met de overige gemeenten in Noord-Limburg. Daarbij is het van groot belang om de ‘coleur locale’ – de unieke zorgbehoefte van Gennepse burgers – passend in te vullen op kleinschalige lokale wijze. Zo heeft Gennep op dit moment, voor wat betreft de maatschappelijke opvang, afspraken met de Regio Nijmegen en wil het College dit nu alsnog overdragen naar Venlo. De VVD steunt deze ondoordachte ontwikkeling niet. Wij hadden tijdens het raadsdebat een amendement met een alternatieve oplossing. Een pilot van twee jaar waarbij er voor de maatschappelijke opvang zowel afspraken met Nijmegen als met Venlo zijn. Daardoor wordt een passende zorgverlening mogelijk die aansluit op de behoefte. Helaas was er geen steun voor ons voorstel en heeft de gemeenteraad in meerderheid voor Venlo gekozen. Wat de VVD betreft moeten we niet voor Venlo kiezen enkel omdat het daar goedkoper is, we moeten voor dé locatie kiezen die het best past bij de behoefte van onze burgers. En die keuze kunnen we pas weloverwogen maken na een pilot waar beide locaties bekeken worden. Ook als dat voor de eerstvolgende jaren bijvoorbeeld tot gevolg heeft dat we meer kosten maken, de zorgverlening is voor de VVD in dit geval belangrijker!

Door de zorg passend en persoonlijk te maken ontstaat er keuzevrijheid voor de mensen. Zij kunnen dan zo veel mogelijk zelf invulling blijven geven aan hun leven. Want ook als je afhankelijk bent van anderen is het belangrijk dat je kunt kiezen voor de zorg en ondersteuning waar je behoefte aan hebt en die het beste bij je past. Het is immers prettig als je zelf iemand kunt uitkiezen in plaats van dat een organisatie dat voor je doet. Een moderne kijk op onze maatschappij die past bij het karakter van de Participatiesamenleving.

Mede omdat ons voorstel voor de maatschappelijke opvang niet werd aangenomen en omdat de financiële kaders in strijd zijn met de gemeentelijke begrotingsregels – een financieel overschot moet altijd terug naar de reserve en niet in een nieuw uitgavenpotje – heeft de VVD uiteindelijk tegen het beleidsplan en de gemeenschappelijke regeling gestemd. Daarnaast is het door het ontbreken van prestatieafspraken voor de onmogelijk de uitvoering van het college te meten en vervolgens te wegen op kwaliteit. Dat heeft tot gevolg dat je als raad je controlerende taak niet kunt uitoefenen en daar nu juist is de raad voor bedoeld!