School slopen t.b.v. woningbouw?

Vlak vóór de zomerse schoolvakanties werden ouders en families van schoolgaande kinderen in Gennep verrast door het bericht dat de Maria Gorettischool wordt gesloopt. Althans dat waren de berichten in de Gelderlander over een besluit van het College van burgemeester en wethouders. Voor CDA en VVD aanleiding om dit nader te bespreken in de commissie Ruimte & Economie op 30 september jl. met als doel meer duidelijkheid te krijgen over de plannen en de communicatie.

Wat is er nu eigenlijk door het College besloten?

Er is door een extern bureau een gebiedsvisie gemaakt voor de Picardie rondom de scholen Maria Goretti, Piramide Elckerlyc en complex Pica Mare. Doel van deze visie is het oprichten van een Integraal Kindcentrum (IKC), een doorontwikkeling van de brede school op één locatie. Door het adviesbureau zijn 4 opties uitgewerkt voor het gebied en uit deze varianten heeft het College een voorkeursvariant gekozen. Hierbij wordt het IKC gerealiseerd door vergroting van de bestaande gebouwen van Elckerlyc en Piramide, waardoor het gebouw van Maria Goretti overbodig wordt en dus gesloopt zal worden. Op de vrijkomende locatie van Maria Goretti moet vervolgens woningbouw komen.

Wat was de inbreng van CDA en VVD?

Nu er een onderzoek met 4 varianten ligt die nogal grote impact hebben op het gebied rondom Pica Mare in de Picardie en nu het College een besluit heeft genomen dat voor veel onrust heeft gezorgd is het aan de politiek om snel een degelijke keuze te maken. Er moet, wat VVD en CDA betreft, zo snel mogelijk een raadsvoorstel komen met alle varianten zodat er een open discussie kan plaatsvinden over hoe het gebied ingericht gaat worden. Het College moet niet gewoon willen doordenderen zonder voorafgaand raadsbesluit. Ze moeten niet de fout willen maken zonder democratisch besluit een vervolgvisie uit te werken.

VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn had in de commissie een duidelijke boodschap aan de wethouder: “Laat de keuze bij de gemeenteraad! Het is toch juist goed voor het College om een structuurvisie te kunnen ontwikkelen die gebaseerd is op een keuze van de raad en die dus breed is gedragen!”

Voor zowel VVD als CDA was de communicatie over het Collegebesluit ook nog een aandachtspunt. Er is gewoon niet nagedacht over de gevolgen van het besluit. Door vlak vóór de vakantie te communiceren over het slopen van een school waren veel ouders in paniek. Dat was niet nodig geweest!

Dus wat krijgen we nu?

Het College zag de behoefte van een snelle en democratische besluitvorming op dit moment niet. Ze gaan met steun van de coalitiepartijen gewoon door met geld besteden aan nieuwe visies, zonder dat de raad hiervoor budget heeft goedgekeurd. Dit is met name triest omdat de oppositiepartijen graag hadden bijgedragen aan een breed gedragen keuze met daarbij ruimte voor de standpunten die wij op gebied van onderwijs en ruimtelijke plannen hebben. Dus ook bij dit dossier bleek weer het democratische gehalte van besluitvorming in de gemeente Gennep verder achteruit te gaan.