Raad durft NEE te zeggen!?

De eerste raads- en commissievergaderingen na het zomerreces 2014 zitten er weer op. Nadat de commissies Bestuur & Organisatie, Samenleving & Milieu en Ruimte & Economie (deze laatste voor het eerst onder voorzitterschap van onze eigen Holger Rodoe) al eind augustus hadden plaatsgevonden, was er afgelopen maandag de raadsvergadering. Tijd dus om eens terug te blikken op wat er allemaal is besloten of juist niet…! Want dat is de eerste belangrijke conclusie: raads- en commissieleden durven namelijk ook NEE te zeggen tegen het College van burgemeester en wethouders!

Stimuleringsfonds Duurzaamheid

Al in de commissie werd het voorstel voor een Stimuleringsfonds Duurzaamheid als onvoldoende bestempeld en het werd meteen uitgesteld tot december dit jaar. Het voorstel zou zijn gebaseerd op het gemeentelijke milieubeleidsplan. Een beleidsplan dat in 2012 door ambtenaren en politiek samen werd geschreven, maar waar vervolgens niets van terecht is gekomen omdat de gemeente geen ambtenaar ter beschikking had. Nu moet eerst worden bekeken of de doelstellingen van toen – zoals 20% duurzaam in 2020 - überhaupt nog haalbaar zijn. Onderdeel van dit voorstel was ook een elektrische dienstauto voor burgemeester, wethouders en ambtelijke organisatie. Die bleken de afgelopen twee jaar zo’n 200.000 km als dienstreizen te hebben gedeclareerd voor een totaal bedrag van ruim € 100.000! Veel vraagtekens of bij dit soort bedragen het leasen van een elektrische dienstauto voor slechts 20.000 km toereikend en ook de best mogelijke en duurzame oplossing is. Wat de VVD betreft moet er vooral meer openheid en toezicht komen op alle declaraties, deze bedragen zijn namelijk veel te hoog!

Structuurvisie De Heikant

Ook de Structuurvisie De Heikant haalde de behandeling in de raad niet en werd al na de eerste bespreektermijn in de commissie als niet rijp voor raadsbehandeling bevonden. Over de commissievergadering van dit probleemdossier heeft onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn daags na de vergadering al een bericht op onze website geplaatst. Het komt er op neer dat dit onderwerp nog veel te veel open punten, onduidelijkheden op financieel en woonbehoefte gebied kent. Het voorstel werd dus niet rijp geacht voor behandeling in de raad en het College moet dus terug naar de tekentafel met dit voorstel. Binnenkort wil het College de raad blijkbaar gaan bijpraten in een vertrouwelijke sessie… Het wordt dus nog wel vervolgd...!

Begroting Venlo Greenpark

En tot slot werd aan het begin van de raadsvergadering besloten om ook de Jaarrekening 2013 en Begroting 2015 van Venlo Greenpark niet te behandelen. In dit geval eveneens nog veel te veel open punten en onduidelijkheden over de financiële risico’s voor de gemeente Gennep. Ook hierover moet binnenkort een vertrouwelijke bijeenkomst voor meer helderheid zorgen…!

Het gevolg van zulke besloten bijeenkomsten is dat de raadsleden er in de openbaarheid niet over mogen vragen en het college dus niet in de openbaarheid verantwoording kan afleggen op deze dossiers. Dilemma dus: je wil de informatie wel hebben als raad, maar ook kunnen gebruiken in een openbare raadsvergadering!

Dus...

Conclusie: het lukt het nieuwe College ook na het zomerreces nog steeds niet om de eigen besluiten aan de raad uit te leggen en zo positief bij te dragen aan een besluitvorming. Als VVD zijn we tevreden dat er in alle drie dossiers nu meer tijd is voor betere voorbereiding en degelijke besluitvorming in het belang van de gemeente Gennep, ook al is voor dit inzicht soms eerst een omweg nodig.