College Gennep op stoel gemeenteraad

Afgelopen zomer heeft het College van burgemeester en wethouders van SP, D66 en Kern op 1 juli tijdens haar reguliere vergadering een besluit genomen om een zienswijze in te dienen op de begroting van de Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN).

De VRLN is een zogenaamde gemeenschappelijke regeling op het gebied van veiligheid waaraan de gemeentes van Noord Limburg verplicht moeten deelnemen. Volgens artikel 28 van die gemeenschappelijke regeling, heeft de gemeenteraad het recht om een zienswijze in te dienen op de begroting.

Op 28 april heeft het college van Gennep een brief van de VRLN ontvangen met het verzoek de zienswijze van de Gennepse gemeenteraad voor 27 juni aan te leveren. Dan zou je denken dat de stukken meteen eind april doorgestuurd worden naar de raad zodat zij daar kennis van kunnen nemen en eventueel bij gebleken noodzaak in de eerstvolgende raadsvergadering een zienswijze kunnen indienen.

Maar dat gebeurde helaas niet in Gennep, het bleef oorverdovend stil bij de raadsleden, de raadsleden ontvingen namelijk helemaal niets van het college.

Op 1 juli formuleerde vervolgens het college dus zelf een zienswijze op de begroting.... ook daar wist de raad niets van af. Het is volgens de regeling dus aan de raad en niet aan het college om een zienswijze in te dienen. Met deze handelswijze is dus het college onterecht op de stoel van de raad gaan zitten en dat mag niet.

Voor de duidelijkheid: tot op de dag van vandaag hebben de raadsleden van Gennep niet de financiƫle stukken ontvangen waar het dagelijks bestuur van de VRLN ons een zienswijze op heeft gevraagd.

Reden voldoende voor de VVD Gennep om het college vragen te stellen over deze gang van zaken. Het lijkt er op dat controle door de raad volgens het college onwenselijk is!

Zie onderstaande vragen en de toelichting van onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn:

VVD Gennep Schriftelijke Vragen Inzake Begroting Veiligheidsregio Limburg Noord by VVD Gennep