Dwaling gemeente kost Euro 25.000!

De gemeente Gennep moet minimaal €25.000,- besteden aan nieuw onderzoek en een wijziging van een bestemmingsplan omdat er ‘een bestuurlijke keuze is gemaakt’ die in strijd is met uitspraken van de Raad van State. Opnieuw een dwaling van de gemeente Gennep: het gaat in dit geval om het bestemmingsplan Bedrijventerrein Hoogveld – De Groote Heeze! Terwijl de gemeente nu aangeeft met de betrokken personen in gesprek te willen gaan heeft de VVD Gennep bij monde van fractievoorzitter Janine van Hulsteijn op 25 juni jl. al schriftelijke vragen gesteld over deze kwestie.

Discussie tijdens de besluitvorming

Zowel bij de commissievergadering Ruimte en Economie op 28 mei 2013 als in de raadsvergadering van 17 juni 2013 heeft de VVD het College van burgemeester en wethouders expliciet gewezen op het gevaar en de consequenties van het wijzigen van de bestemming bedrijfswoningen naar burgerwoningen op een bedrijventerrein. Daarnaast heeft de VVD tijdens de raadsvergadering uitdrukkelijk gevraagd aan het college of er degelijk onderzoek is verricht naar de gevolgen van het wijzigen van deze bestemming. Temeer daar bij de vaststelling van dit bestemmingsplan in 1999 dezelfde poging is gedaan door de gemeente om de panden de bestemming ‘wonen’ te laten krijgen en ook toen is dat mislukt. De reactie van het College op de inbreng van de VVD was dat deze wijziging geen obstakel zou zijn in het vaststellen van het bestemmingsplan en dat dit bestemmingsplan het resultaat was van een degelijke voorbereiding waarbij de consequenties van deze wijziging zijn onderzocht.

Tijdens de raadsvergadering van 23 juni jl. heeft de gemeenteraad de ingekomen brief van de Raad van State ter kennisgeving vastgesteld. Naar aanleiding van deze brief moet de VVD helaas vaststellen dat het College van burgemeester en wethouders nu - na deze uitspraak van de Raad van State en de voorafgaande uitdrukkelijke waarschuwing van de VVD (en de PvdA) tijdens de behandeling van dit bestemmingsplan - tot 2x toe bakzeil heeft moeten halen bij het proberen deze woningen een andere bestemming te geven. Dit met alle (financiële) gevolgen van dien!

Antwoord op schriftelijke vragen: minimaal €25.000,- kosten

Uit het schriftelijk antwoord van het College blijkt nu dat de gemeente nog steeds achter de bestuurlijke keuze staat die tot de huidige situatie heeft geleid. Het College schrijft onder andere dat er geen sprake is van een “dwaling” maar van een bewuste bestuurlijke keuze waarvan de consequentie nu is dat het repareren van het bestemmingsplan het ‘nodige onderzoek’ zal vergen. Verder schrijft het College:

Nadat de resultaten van de onderzoeken bekend zijn, zal er een nieuw ontwerpbestemmingsplan ter inzage worden gelegd waarna de gemeenteraad dit dient vast te stellen. Ten aanzien van de financiële consequenties wordt verwacht een bedrag van € 25.000,- nodig te hebben voor het opstellen van het reparatieplan zelf (stedenbouwkundig bureau), de ambtelijke ondersteuning en de benodigde onderzoeken.
Wat de financiële consequenties zijn van de reparatie zelf (mogelijke nieuwe bestemmingen) is nu niet bekend, de onderzoeken zullen eerst moeten uitwijzen wat er mogelijk is voordat er (bestuurlijke) keuzes gemaakt kunnen worden.

Conclusie: luister naar het advies van de VVD!

Van een degelijke voorbereiding bij dit bestemmingsplan blijkt achteraf dus geen sprake te zijn geweest. Terwijl bij besluitvorming is aangegeven dat de consequenties onderzocht zijn blijkt er nu nieuw onderzoek nodig te zijn i.v.m. de consequenties. Voor de VVD een onacceptabele manier van omgaan met de belastingcenten van onze burgers. Wellicht is het voor de toekomst opportuun om voorafgaand aan besluitvorming beter naar de feiten te kijken en eveneens voorafgaand al degelijk onderzoek te doen naar de consequenties van dergelijke eigenzinnige besluiten. Daarbij geeft de VVD het College de tip mee om via de gemeentelijk website (de geluidsverslagen) het terechte advies van de VVD Gennep nog eens terug te luisteren.

Hier het volledige antwoord van het College op onze schriftelijke vragen.

Antwoord Schriftelijke Vragen Inzake Gevolgen Uitspraak Raad Van State Inzake Bestemmingsplan Bedrijventerr... by Vvd Gennep