Alsnog meerderheid voor pleisterplaats

Het is een voorstel dat al een voorgeschiedenis kent, voor het eerst aangedragen in de veel bekritiseerde strategische regiovisie was een eerder voorstel voor Pleisterplaatsen in november 2013 door de raad teruggestuurd naar het College van burgemeester en wethouders. Destijds waren er te veel vraagtekens over locaties en verkeersveiligheid. De locaties zijn nu gebleven en dankzij de coalitiepartijen wijzigt er ook niks aan de veiligheidsproblemen…

Het idee van de Pleisterplaatsen is het ontsluiten van een toeristisch-recreatief gebied. De Pleisterplaats moet mensen uitnodigen om een bezoek te brengen aan het achterliggende gebied. De VVD is gaat dan ook akkoord met de locatie in Milsbeek, bij de nieuwe rotonde Zwarteweg wordt de koppeling gemaakt met de nabije Jacobsladder. Een verbinding van Pleisterplaats en museum c.q. toeristisch-recreatieve attractie.

Locatie Gennep: Een alternatief van de VVD!

De tweede Pleisterplaats komt vlak bij de rotonde Brabantweg/Spoorstraat in Gennep op de plek waar ruim 10 bomen staan met de nieuwe beleefbankjes (bankjes met keramiektegels). De bomen en bankjes komen er niet terug, daarvoor ontstaan er enkele parkeerplaatsen en wat stenenblokken waar je op kunt zitten. Geen gezellige picknickbankjes, slechts wat losse betonnen blokken… Te triest om dit als recreatieve locatie aan te wijzen.

Deze locatie in Gennep is een veel groter pijnpunt voor de VVD, hier wordt op geen enkele manier de verbinding gezocht met de nabije omgeving. Daarnaast wordt de in- en uitrit vijf meters na de rotonde geplaatst, waardoor autorijders nu moeten letten op voetgangers, fietsers en autoverkeer van diverse richtingen. Bezwaren die ook werden onderkend door D66 en SP – twee partijen die grove woorden hebben voor het voorstel maar vervolgens vanwege coalitiedwang toch de keutel intrekken en voor het voorstel stemmen!

Het voorstel van de VVD was een integrale aanpak: verplaats de Pleisterplaats tien meter naar achteren, richting de locomotief. Maak een koppeling tussen locomotief en de historische waarde van die locatie. Wat leuke picknickbankjes, het nabije sport- en speelveld weer opwaarderen en het hele gebied daarbij weer netjes maken. Maar nog veel belangrijker: die locatie is stukken veiliger voor het verkeer. Je hebt er bij een nieuwe in- en uitrit niet te maken met overstekende voetgangers en fietser, dus het is veel overzichtelijker voor autorijders.

Alles mogelijk binnen het bestaande budget voor de Pleisterplaatsen. Aanvankelijk ook hiervoor sympathie en steun van SP en D66, maar ook in dit geval geen steun. Zelfs geen steun om de voor- en nadelen gedurende de zomer te onderzoeken en er over twee maanden op terug te komen. Een trieste besluitvorming waar nauwelijks overleg was met omwonenden en belanghebbenden, een verkeersonveilig voorstel waar geen ruimte was voor constructieve verbeteringen vanuit de oppositie en een beschamende raadsdiscussie waar twee partijen heen en weer draaien qua standpunt.