Coalitie: Een driewieler op de route (D)66!

Hier zitten we dan met een nieuwe coalitie, een nieuw college en vooralsnog zonder visie voor de komende jaren. De rit van deze nieuwe club is begonnen. Een reis naar de toekomst, zonder enige routeplanning vooraf. Het autootje van de coalitie SP, D66 en Kern is on the road. Ze hebben het driewielertje van de SP genomen. Dhr. Wessels is de bestuurder en reisleider van de trip, hij heeft het voor het zeggen. De Kern is op de valreep in gestapt. Maar it’s Route D66 or nothing at all.

Het is een reis die van begin af aan al afstevent op een drama: Er zit een constructiefout in de driewieler van de SP. Twee van de banden: die van D66 en Kern hebben bij de laatste verkiezingen flink aan lucht verloren. Hoe dan ook, de te sterk opgeblazen voorste band van de SP moet het maar zien te redden met die twee zowat geklapte collega’s…

In de auto is er inmiddels de eerste ruzie van de reis ontstaan: reisleider Wessels wil niet te hard rijden. Hij gaat voor duurzaam en energiek, maar niet te veel voorruitgang boeken. De SP zette vóór de reis nog in op maximum snelheid: 100% sociaal. Dat hebben ze al aan het begin van de reisplanning laten varen. Kern heeft toch niet veel te melden: hun standpunt op elk probleem blijft: ‘Durf te kiezen’. En zo kan de reisleider uiteindelijk door met zijn reis, zonder veel problemen van de achterbank.

Al na enkele meters wordt het driewielertje voor het eerst gestopt: ze moeten een andere route nemen zegt de Provincie. Driewielers moeten tegenwoordig via de nieuwe rondweg, ze mogen Milsbeek niet meer binnen. Reisleider Wessels laat zich niets voorschrijven, hij bestuurt het driewielertje tegen het verkeer in over de bestaande wegen naar Milsbeek. Goedbedoelde reistips van de VVD schuift hij met een lachend gezicht terzijde.

Langzamerhand wordt duidelijk dat er blijkbaar wel een uitgestippelde route is naar een bepaald doel. Niet dat SP en Kern dit doel kennen, dit is een volledig eenzijdig gekozen locatie van D66. Een pareltje en prestige object. Ze komen steeds dichterbij, vol verwachting klopt het hart van SP en Kern. Uiteindelijk stopt de driewieler bij aan het water. ‘We zijn er’ roept reisleider Wessels: “hier hebben we jarenlang naar toe gewerkt, we mogen trots zijn op wat we hebben bereikt. Duurzaam en energiek, 0% sociaal en geen enkele keuze moeten maken: maar de Maasstrandjes die zijn er toch!”

Voorzitter, de vraag is wat dit uitje voor de komende 4 jaar deze drie partijen waard is. We hebben nu mogen constateren dat er een constructiefout zit in deze coalitie. Dat blijkt ook uit de voorliggende voorjaarsnota. Wat gaat deze coalitie er aan doen om alsnog vooruitgang te boeken?

1. Het college stelt dat het als uitgangspunt hanteert structurele lasten te willen dekken met structurele baten…. Maar bij deze algemene opmerking blijft het dan ook in de VJN, nergens ziet de VVD terug dat u dit ook daadwerkelijk doet!
  2. Tijdens de presentatie van het coalitieakkoord ‘DOEN!’ kregen wij als oppositie te horen dat de financiële uitwerking van het akkoord zou volgen in de VJN, maar helaas, ook dat doet u in grote mate niet, u schuift in de VJN weer heel veel door naar het collegeakkoord….
  3. Verder stelt het college dat veel uitvoeringen en ontwikkelingen zullen plaatsvinden binnen de bestaande begroting. De VVD waagt dit te betwijfelen waarbij we nog in herinnering geven dat we over 2014 incidenteel een hogere exploitatie hebben van euro 250.000 in verband met een extra uitkering van uit Den Haag voor de voorbereiding van de 3D’s, dat is niet structureel en valt dus volgend jaar weg, evenals waarschijnlijk de dividend (euro 16.000) over Attero….als de raad in haar wijsheid besluit dat tafelzilver te verkopen. De VVD hoopt van niet!
  4. Dan moeten we het ook nog even hebben over de AVR; bovenaan pagina 12 stelt u wederom voor te plukken uit de AVR om een tekort over 2015 te dekken. De VVD is daar zeer op tegen, temeer daar u zelf op dezelfde pagina schrijft dat Genneps gemiddelde EV per inwoner ver onder het landelijk gemiddelde ligt. Vraag aan het college: hoe denkt u deze positie te verbeteren, temeer daar u overweegt nog meer EV af te stoten?

Om niet alsnog een ongeluk te veroorzaken met dit voertuig wil de VVD vandaag voor uw voertuig de wegenwacht, uw troubleshooter zijn. Waarschijnlijk tegen beter weten in hebben wij toch weer een paar moties voorbereid die goed zijn voor de gemeente Gennep en onze burgers:

• Financiële steun voor de Pleinfeesten: voor 2015 incidenteel en daarna voor vijf jaar een financiële garantie zodat we dit prachtige evenement kunnen behouden voor Gennep!
  • Het VVV-kantoor weer terug naar het stadhuis: Een zichtbare en logische locatie waardoor we het historische stadhuis in ere herstellen!
  • Gratis WIFI in het centrum van Gennep: Ons winkelhart moet mee met de tijd, een gratis internetnetwerk met online aanbod van winkeliers en toeristische informatie is dringend nodig!
  • Loket voor Nederlanders in het buitenland: Als grensgemeente moet Gennep een loket hebben waar Nederlanders die in het buitenland (bijvoorbeeld Duitsland) wonen ook naar toe kunnen. Dit is pas echt dienstverlening in de grensregio!
  • Regionale ombudsman: Gennep krijgt te maken met zware nieuwe zorgtaken, een ombudsman kan met onafhankelijk advies bijdragen aan een beter beleid en een betere gemeente!