Aandacht voor situatie op de Maas

Door een aanvaring op de Maas bij de stuw in Grave op donderdagavond 29 december 2016 is er een grote schade ontstaan bij de waterkering. Het waterpeil tussen Sambeek en Grave is inmiddels ruim 3 meter gezakt. De directe gevolgen voor burgers met een woonboot uit de aangrenzende gemeenten werden meteen zichtbaar. Onduidelijk is momenteel ook welke financiële schade er uiteindelijk ontstaat voor de regionale ondernemers die hun goederen via de Maas vervoeren en wiens schade elke dag groter wordt zolang er geen (nood)oplossing is gevonden op de Maas.

Wij hopen dat er zo snel mogelijk stappen worden gezet om tot een al dan niet tijdelijke oplossing te komen. De gemeenten langs de Maas zetten zich hier al erg voor in en ondersteunen onze burgers en ondernemers zo goed mogelijk. Ondertussen vragen wij ons wel af hoe een dergelijke situatie überhaupt kon ontstaan en waarom het zo lang duurt tot dat er een oplossing komt. Vandaar dat onze VVD Tweede Kamerleden Betty de Boer, Barbara Visser en Chantal Nijkerken de volgende vragen hebben gesteld aan de minister van Infrastructuur en Milieu:

1. Heeft u kennis genomen van het artikel in het Financieel Dagblad van 4 januari 2017 ‘miljoenenschade dreigt door lekkende Maas’?
  2. Wat is de oorzaak van het ongeval bij de stuw bij Grave, en welke gevolgen heeft dit ongeval op dit moment?
  3. Wat is de totale schade als gevolg van het ongeval met de stuw bij Grave? Klopt het dat de binnenvaart zo’n 300.000 euro schade leidt per dag doordat ze moeten omvaren? Graag een overzicht van de gevolgen voor bewoners van het water, bedrijven die zijn gelegen aan het water en die niet kunnen laden en lossen en de binnenvaart, en om hoeveel gedupeerden gaat het? Kan al deze schade worden vergoed en waar en hoe kan deze schade worden verhaald?
  4. Welke werkzaamheden vinden er plaats om de stuw bij Grave zo snel mogelijk te repareren en wanneer verwacht u dat de problemen met de lage waterstand zijn opgelost?
  5. Wat zijn de maatregelen die hoger op de Maas worden genomen en wat zijn hiervan de gevolgen?
  6. Welke partijen zijn betrokken bij een oplossing en reparatie en wie heeft waarin precies de lead, en is het aan te bevelen om 1 partij aan te wijzen die de lead hier heeft?
  7. Bent u met de VVD van mening dat alles op alles gezet moet worden om de problemen zo snel mogelijk op te lossen zodat de schade zoveel mogelijk beperkt kan worden voor zover dat mogelijk is? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid om het incident naderhand te evalueren zodat ingeval van een nieuw incident een draaiboek kan klaarliggen om ongevallen als deze zsm aan te pakken en op te lossen? Zo nee, waarom niet?