VVD gesteund door Provincie inzake rondweg!

In een brief aan het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep tikt Gedeputeerde Staten van Limburg de gemeente op de neus en bevestigt daarmee onomstotelijk het gelijk van de VVD Gennep. Het is niet acceptabel dat gemaakte afspraken over de rondweg niet worden uitgevoerd. De afspraken van de nieuwe Gennepse coalitie vormen volgens de Provincie een inbreuk op de rechtsgeldige overeenkomsten.

VVD Gennep gesteund door Provincie Limburg inzake rondweg:

Gedeputeerde Staten acht beleid gemeente Gennep niet acceptabel

Op 18 april jl. heeft de VVD, winnaar met deze gemeenteraadsverkiezingen zich noodgedwongen terug moeten trekken uit de coalitieonderhandelingen met de SP en D66. Deze twee partijen hebben toen het vertrouwen in de VVD opgezegd omdat zij onder geen enkele voorwaarde wilden overgaan tot het aanleggen van de rondweg rond Milsbeek. Voor de VVD Gennep was echter nut en noodzaak van de rondweg Milsbeek onomstotelijk vastgesteld en vormde dit onderdeel dus een essentieel punt in de onderhandelingen. Omdat over deze rondweg al keiharde en verplichtende afspraken waren gemaakt met de initiatiefnemers en verwachtingen waren geschept richting de inwoners van Milsbeek was het ´point of no return´ al lang voorbij. Immers het besluit tot de aanleg van een rondweg is een jaar geleden al door de raad genomen, de bestemmingsplanprocedures zijn in gang gezet en burgers mogen er inmiddels op vertrouwen dat deze ontwikkeling zich doorzet.

Het afschieten van deze rondweg is volgens de VVD onbehoorlijk bestuur! Immers er mag 2 miljoen m3 extra zand gewonnen worden met maar 1 doel; het aanleggen van de rondweg! Maar zowel D66 als de SP gaven tijdens de onderhandelingen duidelijk aan zich niet aan de afspraken te willen houden. Wat de VVD betreft een onbehoorlijke en onacceptabele inbreuk op de reeds in juni 2012 gemaakte afspraken! De VVD heeft er toen voor gekozen de rug recht te houden en de onderhandelingen te verlaten. Graag had de VVD bestuursverantwoordelijkheid willen dragen, maar dat is onmogelijk met partners die zich niet aan gemaakte afspraken wensen te houden!

Nu komt uit volkomen onverwachte hoek de bevestiging dat de VVD Gennep in de onderhandelingen volkomen juist en correct heeft gehandeld. Gedeputeerde Staten van Limburg (GS) tikken namelijk per brief het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep keihard op de vingers door te stellen dat de voorgenomen koerswijziging inzake de rondweg in het coalitieakkoord Doen! onacceptabel is. Volgens GS is dit nieuwe standpunt een inbreuk op de gemaakte afspraken uit het verleden. Bovendien roept GS het College van Gennep dringend en dwingend op om op zeer korte termijn aan tafel te gaan zitten met zowel de provincie en Teunesen Zand en Grint om hernieuwde afspraken te maken waar alle 3 de partijen zich in kunnen vinden.

GS slaat wat de VVD betreft de spijker op z’n kop! Het is uitermate triest dat deze nieuwe coalitie van SP, D66 en Kern zich niet aan afspraken wil houden. De VVD heeft geen vertrouwen in de manier van handelen van dit College! Gennep kan wel wat meer VVD gebruiken, Juist Nu!

Janine van Hulsteijn
Fractievoorzitter VVD Gennep