Putten uit reserves - hoe transparant wil je zijn als gemeente?

Tijdens de afgelopen raadsvergadering op 12 mei stond ook een puur financieel item op de agenda; budgetoverhevelingen. Dat houdt in dat budgetten die niet gebruikt zijn voor een bestemd doel in 2013, 'overgeheveld' worden naar het boekjaar 2014 en dan alsnog gebruikt kunnen worden. Dit is een normale manier van het voeren van financiën dus op zich is daar niets mis mee.

Als raad zou je idealiter willen dat gelden die niet gebruikt zijn in 2013 automatisch terugvloeien naar de spaarpotten van de gemeente. Wil het college ze dan gaan inzetten, moeten ze opnieuw de raad om toestemming vragen. Op deze wijze kun je als raad het budgetrecht het best hanteren en bewaken, immers je kunt meteen inspelen op actualiteiten en veranderde inzichten. Maar voor deze werkwijze is nog geen meerderheid in de raad te vinden..... helaas.

Daarnaast heeft de VVD in de laatste raadsperiode bij herhaling opgeroepen tot meer transparantie in de financiële verslaglegging aan de raad. Wat daarbij met name niet volledig transparant was, was het direct uit de reserves halen van middelen ten behoeve van projecten. Op deze wijze is in de afgelopen raadsperiode een groot deel van de financiële reserves als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu dreigde dit bij dit voorstel voor budgetoverhevelingen weer te gebeuren.

Maar inmiddels is er een nieuwe raad met een nieuwe partij en een heleboel nieuwe raadsleden. Dus riep de VVD het college opnieuw op om vanaf nu niet meer rechtstreeks uit de reserves te putten maar dit te laten verlopen via de exploitatie en daar duidelijk het resultaat ‘voor bestemming’ weer te geven en daarna pas gelden uit de reserves te bestemmen voor zaken. Daarmee krijgen de raad en de burgers een duidelijker beeld van waar onze spaargelden aan worden besteed.

Maar helaas, ook de nieuwe raadsleden en de nieuwe partij SP wensten niet mee te gaan met onze wens om een nog transparanter financieel beleid te gaan voeren. Alleen de PvdA was het eens met onze visie tot een transparanter financieel beleid. Wel riepen de partijen op om toch vooral het verzoek nogmaals in te dienen tijdens de behandeling van de voorjaarsnota. Een vreemde oproep volgens de VVD want waarom doorschuiven wat je nu al aan kunt pakken en veranderen?

Tot spijt van de VVD werd een kwaliteitsslag dus niet gemaakt, ook niet door de SP die mede daardoor nmiddels geheel tot het establishment behoort en hetzelfde doet als de coalitiepartners Kern en D66 al decennia lang doen.....

Er verandert dus voorlopig helemaal niets in Gennep, ook niet met de SP aan het roer..... wordt vast nog vervolgd...!